Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Wat is copywriting en wat heb jij er nu eigenlijk aan?

 

Wat is copywriting en wat heb jij er nu eigenlijk aan?





    Copywriting is het schrijven van speciaal voor verkooppagina's ontworpen tekst;

    De copywriter maakt copy en met goede copy dwingt de lezer zichzelf tot kopen;

    Copywriters is het betonnen fundament van elke marketingcampagne.


Wat is copywriting en wat heb jij er nu eigenlijk aan?

Wat betekenen copywriting en copy eigenlijk?

Wat is copywriting eigenlijk? Allereerst excuses van Team Jetje voor het taalgebruik. Want copywriting is natuurlijk puur Engels. Maar we gebruiken de Engelse term, omdat er geen lekker ingeburgerde Nederlandse term voor is. Je kunt het omschrijven met "het schrijven van verkoopteksten", maar dat is niet gebruikelijk en zorgt waarschijnlijk vooral voor verwarring. En nu we toch aan het verontschuldigen zijn, ook het begrip "copy" voor de eigenlijke teksten, is onvertaalbaar. Dus ook dat wordt rustig gebruikt.

Copywriting legt het fundament voor marketing

Copywriting is eigenlijk de basis, zeg maar gerust het fundament van marketing. Copywriting is namelijk dé manier om iemand te overtuigen van een bepaald (positief!) idee over een bedrijf, een product of een stukje dienstverlening. En natuurlijk dat het een absolute noodzaak is, dat er een kunstwerk van jou bij hen aan de muur komt te hangen. Ook al hebben we met onze advertenties over onze kunst iemands aandacht getrokken, als onze copywriting niet in orde is, dan kunnen we het overtuigen van die persoon vergeten. Zonde van de hoeveelheid moeite die we in hem of haar gestoken hebben. En jammer dat het kunstwerk in het atelier blijft staan.  

Hoeveel werk is copywriting?

Copywriting kan slechts het schrijven van één regel zijn. Bijvoorbeeld het ontwerpen van een super pakkende zin in een advertentie of een slogan. Maar een stevig stuk copy kan ook een publicatie van vele pagina's zijn met allerlei afbeeldingen en andere aandachttrekkers. Het zal wisselend zijn wat er bij jou van toepassing is.

Het doel van copywriting

Het doel van copywriting is bijna altijd om een product (jouw schilderij aan de muur van de klanten), of een dienst te verkopen. Dat is de reden waarom iemand de copy geschreven heeft. En als we het dan hebben over de reden dat je aan internetmarketing gaat doen, dan zijn er eigenlijk twee doeleinden, die daarmee op internet worden nagestreefd. Aan de ene kant is dat het verhogen van je verkoopcijfers. En aan de andere kant is dat het verbeteren van de resultaten van de website in zoekmachines, zoals bijvoorbeeld de veelgebruikte van Google. Het mag daarmee duidelijk zijn dat deze vindbaarheid wat andere eisen stelt aan de copy, dan dat voor een niet internet toepassing het geval is.

Kiezen van de juiste woorden

Copywriting is in feite het kiezen van de juiste woorden en daarmee teksten samenstellen. Er wordt meestal niet echt gekeken hoe het er qua opmaak uit ziet. Dat ontwerp van die opmaak wordt meestal aan een ontwerper overgelaten. Bij een website wordt hier meestal wel wat meer aandacht aan besteed, omdat vooral de vindbaarheid van de site vaak staat of valt met de vormgeving. Veel bezoekers kijken nu eenmaal vreemd genoeg meer naar de vorm, dan naar de inhoud. Toch is het die inhoud, die hen uiteindelijk over de streep trekt. Het loont dan ook veel meer om te investeren in goede teksten, dan in een gelikt uitziende website.

Wat is een goede verkoop tekst

Omdat het doel van copywriting toch is om een idee, een product of een dienst te verkopen, is het van groot belang, dat een ondernemer (en dus ook een kunstenaar) begrijpt wat wel en geen goede verkoop tekst is. We hebben het hier ook over het verschil tussen content en copy. Helaas, nog zo'n Engelse term. We hebben het bij content en copy over de tekst die gebruikt wordt op de website. En in onze serie weblogs van Team Jetje is er een hele website aan gewijd. Content is vooral gericht op naamsbekendheid als kunstenaar en het wekken van vertrouwen in je artistieke kwaliteiten.  Copy is het schrijven van teksten om geïnteresseerden uiteindelijk over de streep te trekken en tot actie aan te zetten. Het verschil tussen contentwriting en copywriting is groot, maar dat wordt niet door iedereen onderkend. Zowel de kwaliteit van die content als van de copy moet hoog zijn. Want de combinatie is uiteindelijk wat eerst de aandacht van de bezoeker moet trekken, om hem of haar daarna als kopende klant binnen te halen.

Woorden hebben heel veel effect

Copywriting gaat er over, dat je de effecten van woorden kent. En dat je weet hoe je ze moet gebruiken. Je moet ook weten hoe die woorden misbruikt kunnen worden. Je moet weten hoe een aantal woorden bij elkaar een bepaald effect kunnen bereiken. Woorden worden zinnen. Zinnen groeien aan elkaar tot alinea's. Alinea's groeien aan elkaar tot copy. Copy die bepaalt hoe het effect er van bijdraagt aan het uiteindelijk te behalen resultaat. Goede verkoop tekst (copy) trekt niet alleen de aandacht, het houdt die aandacht vast en maakt je lezers steeds enthousiaster.

Aandacht trekken is best een lastige klus

Het internet is een hele grote markt om een bedrijf in te runnen. Of het lukt de aandacht te trekken in die markt is dus cruciaal voor jouw succes. Lukt het je niet om aandacht voor je website te krijgen, dan kun je het vergeten om zelfs maar een kans te hebben, om je kunst via die site te verkopen, hoe goed de verkoop tekst op je website ook is.

Copywriting laat je opvallen ten opzichte van je collega's

Copywriting kan een prima manier zijn, om lezer te trekken, die om te zetten in klanten en zo geld te maken. Het kan een goede manier zijn, om jouw kunstbedrijf boven al die anderen, die om aandacht van de kunstkopers roepen, uit te laten steken. Want dat is absoluut noodzakelijk. Lukt je dat niet, dan ga je in de grote grijze massa ten onder.

Copywriting is effectief

Effective copywriting is een goede manier om je doelgroep van geïnteresseerden in de kunst en mogelijke kopers op het internet "toe te spreken". Copywriting is de manier om je aanbod aan beeldende kunst onder de aandacht te brengen. Copywriting is de manier om informatie zo aan te geven, dat deze inderdaad wordt opgepakt. Het is dé manier, om je lezers zo ver te krijgen, dat ze je kunst aan de wand willen hebben. En dat is tenslotte waar we naar streven, nietwaar? En je copy moet ook nog eens goed en prettig leesbaar zijn. Is copy niet prettig om te lezen, dan is de snelle internetgebruiker al weer verdwenen voor je er zelf maar erg in hebt.
 

Lezers moeten jouw kunst aan de muur willen hebben

Jouw copy moet een sterke behoefte bij de lezers aanwakkeren, om je kunst te willen bezitten. Sterker nog, lezers moeten niets anders meer willen, dan een kunstwerk van jouw hand bezitten. Daarvoor manipuleer je hen zodanig, dat het kunstwerk voordat ze het gekocht hebben al een deel van hun leven wordt. Overigens klinkt manipuleren niet zo prettig. Het heeft een onprettige ondertoon, maar het is niet meer dan het gedrag van mensen in jouw voordeel bijsturen. Het door jou gemaakte kunstwerk moet voor hen iets worden, waar ze eigenlijk niet meer zonder kunnen. En wat denk je? Met goede copywriting kun je dat nog bereiken ook.

Ga op de stoel van de klant zitten

Het helpt enorm als je tijdens het schrijven van de teksten op de stoel van jouw mogelijke klanten kunt gaan zitten. Je moet namelijk in hun taal schrijven. Dat is de taal die de klant dagelijks zelf gebruikt, die bestaat uit de woorden die hij kent, waarmee zinnen worden gemaakt die hij begrijpt. Je moet een band met je mogelijke klanten opbouwen. En dat opbouwen van die band lukt je alleen, als de lezer je echt als een gelijke ziet. Dus als iemand die zijn taal spreekt. Als iemand van de groep waar hij ook bij hoort. Lukt het je niet om op dat niveau te gaan zitten en op dat niveau je teksten te schrijven, dan zal de lezer wederom in recordtijd verdwenen zijn. Je past niet in zijn groep. En daar houden lezers nu eenmaal niet van.

Copywriting maakt het verschil

Copywriting maakt het verschil in je aanwezigheid op het internet. Copywriting kan je een groot aantal zeer enthousiaste klanten bezorgen. Maar het kan ook zorgen voor weglopende klanten, als je hen niet goed benadert. En daarom is het zo enorm belangrijk om zoveel mogelijk te weten over copywriting. En dat geldt zelfs als je het daadwerkelijke schrijven uitbesteedt.

Ook voor jou als kunstenaar is copywriting van groot belang

Als eigenaar van je schildersatelier is het uiteindelijk jouw verantwoordelijkheid wat er in het atelier gebeurt en wat er vanuit het atelier naar buiten, waar je belangrijke relaties en klanten zitten, wordt gecommuniceerd. En hoe wil je dat waarmaken als je de basis van die communicatie, de copywriting, niet kent?

Wees enthousiast over jouw kunst en je atelier

Je moet de lezers dus enthousiast vertellen over je product. Je kunstwerken dus. Je moet je relaties steeds opnieuw vertellen wat je allemaal doet en wat zij daar wel niet aan hebben. Je moet klanten enthousiast maken. Je moet klanten je kunst laten kopen of je diensten, zoals cursussen af laten nemen. En dat is nu precies waar copywriting jou gaat helpen.

Wees enthousiast over je copy

Je dient copywriting op dezelfde manier te behandelen als jouw producten zelf. Je dient er enthousiast over te zijn. Je moet je copy echt willen gebruiken. Je moet je boodschap met die copy zo goed mogelijk over willen brengen. Je kunt op vele punten in je bedrijf fouten maken, die de buitenwereld nooit zal merken. Maar bij copywriting komt elke fout genadeloos naar boven. Besef dat goed en behandel je copy met liefde. Zorg dat het de beste copy gaat worden, die je klant ooit gelezen heeft. Al beseft hij of zij dat zelf, als het goed is, helemaal niet.
 

Copywriting is niet simpel

Copywriting is niet iets wat iedereen zomaar even doet. Als copywriting niets voor je is en dat is heel goed mogelijk, dan is het aan te raden om iemand in te huren. Je huurt dan een ghostwriter, die de copy voor je schrijft. Maar dan nog is het natuurlijk belangrijk om het geschrevene enigszins te kunnen beoordelen. Uiteindelijk wordt die copy in jouw belang geschreven en gebruik je de tekst alsof je het wel degelijk zelf geschreven hebt. En het is dan wel van belang dat je er vragen over kunt beantwoorden.

Uitbesteden van copywriting is altijd een mogelijkheid

Dit speelt vooral voor kunstenaars, die heel gepassioneerd over hun kunst kunnen praten, maar die er grote moeite mee hebben, om het op papier te krijgen. Een goed interview door een goede copywriter kan dan wonderen doen. Die kan je passie in woorden overzetten. En verkoop teksten maken, waar je lezers niet van terug hebben, waarna ze alleen nog je kunst moeten bezitten. Daar gaat het om bij copywriting. Het zodanig bewerken van je lezers, dat zij jouw weg naar succes voor je uitzetten.


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten