Zoeken in deze blog

dinsdag 21 december 2021

Spreekt jouw copywriting wél tot je lezers?

 

Spreekt jouw copywriting wél tot je lezers?




    Goede copy spreekt met de lezers. Die dan reageren door tot actie over te gaan en klant bij jou te worden;

    Wees in je copy direct, maar ook heel persoonlijk richting je lezers. Je praat ook met je copy naar een mens. Je praat nooit naar een groep;

    Je lezers zijn bliksemsnel weg als je tekst hen niet bevalt. En er zijn alternatieven genoeg.



Spreekt jouw copywriting wél tot je klant?

Spreek je lezers direct toe

Spreek via je copy je lezers toe, alsof je gewoon in levende lijve voor ze staat. Want één van de aspecten van goede copywriting is, om er voor te zorgen dat je lezers zo direct en persoonlijk als maar mogelijk is, door jou worden aangesproken.

Werk dus gericht in plaats van algemeen

Dat betekent dat we zo gericht mogelijk moeten worden met de copy die we schrijven. We richten ons direct op onze lezers. En dat komt in plaats van een zo algemeen mogelijke aanpak van het benaderen van lezers. Dit zien we maar al tevaak in de praktijk. Dan richt de schrijver van de copy zich op een groep of nog erger, de schrijver richt zich op iedereen.

Je lezers willen voelen dat je hen persoonlijk aanspreekt

Je lezers moeten het gevoel krijgen, dat de tekst direct aan hen gericht is en niet aan de groep, waar zij toevallig toe behoren. De lezers moeten zich echt persoonlijk aangesproken voelen. Als je je teksten zo persoonlijk weet te krijgen, is de kans veel groter dat die lezers ooit klanten van je worden en op je aanbod in zullen gaan. En je zult bij die lezers ook veel sneller aandacht voor andere zaken gaan krijgen. Mensen worden nu eenmaal niet graag als een anoniem groepslid gezien en behandeld. Ze zijn mensen met een naam en een persoonlijkheid. En zo willen de lezers ook door jou gezien en behandeld worden.

Gebruik een autoresponder

Mensen reageren van nature altijd goed op hun naam. Als iemand iets ziet waar zijn of haar naam in of op staat, dan is het vrij waarschijnlijk dat hij of zij het gaat lezen. Internet biedt vele hulpmiddelen waarmee je dit effect in je teksten en je copy kunt bereiken. Vooral in de wereld van de zogenaamde autoresponders. Een autoresponder is een stuk software, dat automatisch e-mail opvangt en zo nodig automatisch actie neemt. De software zorgt bijvoorbeeld voor het versturen van e-mail als een directe reactie op een ontvangen e-mail. Bijvoorbeeld met een bedankje voor de reactie. En een aankondiging dat er uitgebreider op de e-mail teruggekomen zal gaan worden. Het geeft de zender van de e-mail in elk geval het gevoel dat er op hem of haar gereageerd wordt.

Maak je e-mail persoonlijk

Hierbij worden plaatsen in de tekst aangegeven waar door de verzendsoftware de gegevens van de klant, zoals bijvoorbeeld diens naam, adres, e-mailadres en dergelijke worden ingevuld. Hiermee kan een zeer krachtig effect bereikt worden. Zij het, dat er in de praktijk nogal eens iets misgaat. Het gevolg is dan vaak, dat je als klant met één of andere code wordt aangesproken. Maar als het wel goed gaat kan het wel degelijk heel krachtig werken.

Schrijf begrijpbare tekst

De tekst die je schrijft moet zodanig zijn, dat een gemiddeld ontwikkeld persoon het simpel kan lezen. En niet alleen lezen, het gaat vooral om begrijpen. Heel vaak hebben de schrijvers de neiging om bij het schrijven van copy gebruik te maken van dure technische termen. Dat dient dan vooral om hun eigen kennis ten toon te stellen. Ook zien we vaak, dat er hardnekkig om het eigenlijke onderwerp wordt heen gedraaid.

De tekst maakt de conclusie

De truc is juist om helder te schrijven en de tekst als vanzelf naar een bepaalde conclusie te laten leiden. Hoe natuurlijker en onzichtbaarder dat proces van leiden in een richting gaat, hoe beter het is. De kans dat je lezers tot aan de door jou geformuleerde conclusie door lezen, wordt daar alleen maar groter door.  

Weet naar wie je schrijft

Je moet weten voor wie je schrijft. Dat is buitengewoon belangrijk bij copywriting. Je moet de lezers door en door kennen om in staat te zijn met hen te kunnen communiceren. Je schrijft voor die lezers. Voor niemand anders. Je zoekt contact met je lezers. Je probeert je lezers verbaal te raken en emotie bij hen op te wekken, zodat die lezers gaan doen wat je wilt.

Lezers zijn echt bliksemsnel

Wat je echt niet wilt, is een preek afsteken, waar een oudgereformeerde ouderling jaloers op zou worden. En wat je nog minder moet doen, is lezers het bericht, zoals dat wat plat heet, door de strot drukken. Je lezers zijn beslist is niet gek. Helemaal niet ook. De lezers zijn wel snel. Heel snel, als het er op internet om gaat om iets anders te vinden.

Wees aardig voor je lezers

Schrijf dus altijd op een vriendelijke manier. Wees aardig voor je lezers. Ga niet in de derde persoon met je lezers praten, omdat dat wel erg afstandelijk overkomt. Daarmee zul je geen goed contact met je lezers kunnen krijgen. Probeer zoveel mogelijk gewoon in de eerste persoon met je lezers te communiceren. Dus niet "Je auteur is van mening dat..." maar "ik vind dat...".

Houd de lezers goed vast!

Een belangrijk doel is om je lezers tijdens het lezen geïnteresseerd te houden. De lezers moeten door blijven lezen tot ze conclusie van je verhaal bereikt hebben. Je moet hun aandacht trekken en vast blijven houden. Wat je te zeggen hebt, moet daarom interessant voor hen zijn. En je moet er op letten dat je het op een onderhoudende manier weet te brengen. Zeker als het een van huis uit saai onderwerp betreft.

Word nooit stomvervelend

Onthoud altijd je doelstellingen, wanneer je aan het schrijven bent aan je copy. Want ondanks dat je vriendelijk en betrokken bij de lezers bent, moet je het uiteindelijke doel, iets gedaan krijgen van de lezers, altijd in de gaten houden. Het is iets wat iedereen leren moet. Dat is het schrijven van effectieve copy, zonder aan de ene kant teveel te duwen en aan de andere kant veel te saai, zeg maar gerust stomvervelend, te worden.

Face-to-face verkopen is en blijft het beste, maar op internet niet mogelijk

Internet als marktplaats heeft echt heel veel veranderd op het gebied van copywriting. Het internet is een hele nieuwe wereld. Een wereld op zich waar alles draait om geschreven tekst. Er is ook niet veel anders. Er is geen andere markt, waar het geschreven woord zo'n belangrijke factor is. Meestal wint face-to-face het wel, maar dat is hier online  erg lastig.

Gevonden kunnen worden is een prestatie op zich

Internet is groot en kent veel mogelijkheden. Maar ook allerlei vreemde hoeken en gaten. En copywriting is daarom vooral zo belangrijk, omdat het de enige manier is om met je lezers te communiceren, gesteld dat ze er al in geslaagd zijn om je te vinden. En vaak is zowel het vinden als het gevonden kunnen worden al een prestatie op zich.

Begroet je bezoekers positief

Heeft men je uiteindelijk toch gevonden en je begroet jouw bezoekers als dank voor hun moeite met het moeten lezen van vervelende oersaaie teksten, dan weten de lezers niet hoe snel ze weer weg moeten zijn. Dat je zo'n geweldig product of schitterend kunstwerk voor hen in de aanbieding had, zullen ze nooit weten...En ga er maar rustig van uit dat vertrokken klanten nooit meer terug zullen komen. Daarvoor zijn er teveel bedrijven, zoals dat van jou. En teveel kunstschilders. Dat ook.

Je kunt maar één eerste indruk maken

Je hebt online precies één kans om je te bewijzen. Één kans om een eerste indruk te maken. En je teksten moeten dat voor je doen, want je bent er zelf niet bij. Deze eerste indruk bepaalt misschien een aankoop. Of verzekert het vertrek van een potentiële klant. Kortom, copywriting is zeker niet iets om onverschillig onder te blijven.

Copywriting voor de online wereld is enorm krachtig. En het verbindt je lezer met je bedrijf. Het imponeert ook je klanten. Je copywriting zorgt ervoor dat de lezers gepakt worden en verder gaan met jouw verhaal. En het genoemde punt dat je teksten persoonlijk, vriendelijk en direct gericht moeten zijn, geldt op internet misschien nog wel meer als ergens anders. Want als de lezers je niet aardig over vinden komen dan zijn ze....Inderdaad. Weg.

Let op de juiste benadering

Internet is een buitengewoon afstandelijk en onpersoonlijk medium. Dus als een lezer eens stuit op iets dat er wat persoonlijker uitziet, dan zal hem of jaar dat al heel snel opvallen. En zal hij of zij jou een minuutje van zijn of haar kostbare tijd geven. En die minuut moet je beslist benutten. Je krijgt anders geen tweede minuut meer.

Val altijd op door vriendelijkheid

Hetzelfde is te zeggen over vriendelijkheid. Veel dingen die online gebeuren zijn bot en onvriendelijk. Dus ook een vriendelijke benadering op jouw website zal zeker opvallen, tussen al het technische geweld, waarmee de lezers bestookt worden.

Ga geen vreemde zijwegen zoeken

Soms zoeken schrijvers het in rare taalvormen om de aandacht te trekken. Zoals bijvoorbeeld het gebruik van rijmpjes. Dit geeft de lezers al snel het gevoel dat zij niet serieus worden genomen. En over het geheel genomen is het waarschijnlijk, dat de lezers niet verder zullen lezen in iets wat ze als flauwekul ervaren. Neem je lezers uiterst serieus. Jij wilt zelf immers ook door de lezer serieus genomen worden?

Copywriting lijkt op kunst

Soms lijkt copywriting wel een soort kunstvorm. Een goede copywriter maakt van een tekst iets dat elke lezer pakt en bijna dwingt tot verder lezen. En als de lezer dan ook nog het gevoel heeft dat hij of zij dat zelf allemaal heeft bedacht, dan heb jij het werk heel goed gedaan. Of jouw copywriter natuurlijk.


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten