Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Versterk jij je teksten al met een PS?

 

Versterk jij je teksten al met een P.S.?





    De P.S. is je allerlaatste kans om de koop te sluiten, dus pak die kans;

    De P.S. wordt bijna altijd gelezen, zo blijkt uit onderzoek;

    Behandel in je P.S. de cadeaus, bonussen, de tijdsdruk en je garantie nog een keer.



Versterk jij je teksten al met een PS?

Waarom is een P.S. eigenlijk belangrijk?

Elke goede verkoop tekst heeft een P.S. Elke tekstschrijver begrijpt het belang van een P.S. Een P.S. is een noodzakelijk onderdeel. Waarom? Inderdaad, het is heel belangrijk dat je die noodzaak ook goed begrijpt.

Behandelt jouw tekst wel alle voordelen?

P.S. is een afkorting voor Post Scriptum. Letterlijk: "Na het geschrevene," overgenomen uit het Latijn. Het is echter wat meer dan een nagekomen gedachte, waar de P.S. oorspronkelijk voor bedoeld is. Het is meer een korte paragraaf, die de tekst nog eens samenvat en zeker stelt dat de belangrijkste voordelen echt op een opvallende manier aan de beurt zijn geweest.

Besef je dat de PS de allerlaatste kans is?

De P.S. is de laatste kans om aan je lezer te vragen om te kopen. Je geeft de lezer nog een laatste mogelijkheid, om op eerdere negatieve beslissingen terug te komen. De P.S. is dus belangrijk en moet bij het schrijven zeker de nodige aandacht krijgen. Het is niet iets wat er even bij hangt.

Is er nog een belangrijke reden voor een P.S.?

Een belangrijk punt dat de P.S. zo noodzakelijk maakt, is dat bijna iedereen het zal lezen. De P.S zit aan het einde en die is ook zo lekker kort.

Vat je echt alles samen in je P.S.? Het loont echt.

De P.S. moet dus goed recht op zijn doel af gaan. Vertel nog even in het kort hoe de lezer moet bestellen. Herhaal de mogelijkheden en de voordelen nog even in een vogelvlucht. Zorg dat de P.S. er belangrijk uit ziet voor de klant.

Weet je goed wat het doel van je P.S. is?

Als je de P.S. gaat schrijven, dan moet je goed weten wat precies het doel van je P.S. is. Het is als gezegd, de laatste kans om de lezer nog te laten kopen, maar wat was nu de belangrijkste reden die je de lezer gegeven hebt om te kopen? Dat moet kennelijk nog krachtiger geformuleerd worden, anders had die lezer inmiddels wel gekocht. Je P.S. moet dus zo sterk zijn, dat de lezer weer terug gaat in de tekst en alsnog op die "koop"-knop drukt. Dus spreek je lezer aan op een manier die je tot nu toe niet gebruikt had.

Je bent toch ook niet wanhopig?

Dus dat mag je P.S. ook niet zijn. Heel belangrijk is dat de P.S. niet iets van een soort wanhoop van jouw kant uitstraalt. Je vindt het een beetje jammer voor de lezer, dat deze zo'n geweldige kans is misgelopen. Je wilt dat niet. Je lezer verdient het gewoon om bij jou te kopen. In elk geval moet het zo bij die lezer overkomen. Als de lezer toch het gevoel heeft dat je P.S. een soort wanhoopspoging is, dan heb je het verkeerd geformuleerd. Verander dat dan direct.  

Je voelt toch wel mee met de lezer?

Het is belangrijk dat je de juiste woorden gebruikt. De lezer moet echt denken dat je het vervelend voor hem vindt, dat hij of zij deze kans gemist heeft. Het woordje "u" of "je" als je dat gebruikt, afhankelijk van je doelgroep, moet hier heel vaak voorkomen. En je moet dat gevoel voor haast, voor het urgente van de situatie, nog eens subtiel naar voren brengen. De lezer moet in actie komen. En liefst een beetje snel. Anders vergeet de lezer het weer.

Is je P.S. voldoende beknopt?

De P.S. moet kort zijn, anders schiet hij zijn doel voorbij. Dat kan lastig zijn als je nog zoveel voor het voetlicht moet brengen. Er is zoveel belangrijks, dat de lezer nu nog even een extra keertje weten moet. Probeer dus beknopt te blijven, zonder al te vaag te worden.

Een goede manier om de truc door te krijgen, is voorbeelden van een goede P.S. te bestuderen. Je moet echt een goed gevoel krijgen wat er in je P.S. moet komen en hoe je dat opschrijft. Laten we eens een paar voorbeelden van een P.S. bekijken:

Voorbeeld 1. De bonus
P.S. Vergeet niet, dat als je nu koopt, je een extra bonus krijgt bij je bestelling. Je wilt echt niet dat deze bonus je neus voorbij gaat, omdat je te lang hebt gewacht. Je hebt nog maar 10 dagen om deze bonus bij je bestelling veilig te stellen.

Voorbeeld 2. De tijdsdruk
P.S. Deze aanbieding is maar een beperkte tijd geldig. Je hebt maar 10 dagen en daarna is deze prijs verleden tijd. Voor altijd. Dus aarzel niet langer en koop vandaag.

Voorbeeld 3. De garantie
P.S. Onthoud dat je een 90 dagen geld terug garantie hebt bij je aankoop. Ben je toch ontevreden, dan krijg je zonder verdere vragen je geld retour. Je hebt duidelijk niets te verliezen, dus bestel vandaag nog.

Deze voorbeelden geven dat gevoel van urgentie en herinneren de lezers er aan, waarom ze vandaag nog moeten kopen en geen seconde meer moeten wachten. Natuurlijk kun je dit aan alle kanten aanpassen aan jouw product. Het gaat hier maar om voorbeelden, verder niet.

Onderschat je P.S. dus nooit!

Een P.S. wordt vaak gezien als een onbelangrijk deel van de tekst. Sommige copywriters zien een P.S. als overbodig en verspilling van ruimte en tijd. Ondanks dat het een kleine paragraaf is, die op het geheel relatief weinig tijd of ruimte kost.

De invloed van de P.S. is belangrijk. Natuurlijk weten we nooit wat er zonder gebeurd zou zijn, maar wees er verzekerd van, dat er altijd nog mensen gaan kopen als ze je P.S. gelezen hebben. En dat punt maakt de P.S. van belang en maakt dat deze niet door ons genegeerd mag worden. 


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten