Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Je online lezers smachten naar jouw copy

 

Je online lezers smachten naar jouw copy





    Internetlezers zijn vaak kritischer dan lezers van papieren kranten, die moeite hebben gedaan voor hun krant ;

    Als het een lezer op internet, voor wat voor reden dan ook. niet zint, dan is hij vertrokken;

    Het is aan te raden om een verkooppagina niet langer dan ongeveer een A4-tje te maken.



Je online lezers smachten naar jouw copy

Copywriting voor online vereist extra aandacht


Als je bezig bent met copywriting op het internet, dan zijn er heel wat zaken die je in het oog moet houden, zoals bijvoorbeeld de lay-out kwestie uit een ander artikel. Want internet stelt toch wel een aantal eigen eisen als we het over copywriting hebben. En er zijn dus nogal wat punten waar we even op letten moeten.

Lezers op internet zijn zeer kritisch

Mensen die iets lezen op internet, zijn vaak buitengewoon kritisch. En dat is nog logisch ook, want er is meer dan genoeg aanbod aan tekst op internet te vinden. Heel internet is grotendeels op tekst gebaseerd, zeker als we kijken naar de mogelijkheden om gevonden te worden. Zij het wel, dat foto en video hierbij in opkomst zijn. Maar vooralsnog blijven ze ver achter op tekst. De enorme macht van het geschreven woord is heel belangrijk voor een online bedrijf. Evenals kennis van de manier waarop mensen online lezen en dat geschreven woord dus tot zich nemen.

Zorg voor rechttoe rechtaan informatie

Mensen die online lezen, willen informatie die rechttoe rechtaan is. En het moet vooral gemakkelijk te begrijpen zijn. Zeg maar gerust, dat de tekst gemakkelijk te consumeren moet zijn. Lezers op internet hebben geen zin om vele pagina's door te worstelen, alleen om uit te vinden, waar het nu eigenlijk allemaal om gaat. Geen overbodige informatie dus, want die leidt alleen maar af van de kern van je betoog.

Één pagina copy is vaak wel voldoende

Dus de eerste eis waar je rekening mee moet houden als je aan copywriting voor de online omgeving doet, is dat de copy kort en bondig moet zijn. Één pagina is vaak wel voldoende. Heb je (veel) meer dan één pagina, dan is het de vraag of je niet te veel behandelt, te veel uitweidt naar andere onderwerpen of gewoon te breedsprakig bent. Lees het nog eens door en kijk wat er weg kan.

Alles op één pagina heeft meer voordelen

Een bijkomend, maar niet te onderschatten voordeel van alles op één pagina is, dat de lezer niet door hoeft te klikken naar een volgende pagina. Dat doen veel mensen nu eenmaal niet. Veel lezers weten het na het lezen van een hele pagina op dat moment wel, of denken het in elk geval te weten. De lezers klikken eerder op de [vorige pagina] pijl in plaats van je mooie link naar de volgende pagina. Met meer dan één pagina verwacht je waarschijnlijk echt teveel van je online lezers, of je hebt er nog niet veel ervaring mee opgedaan.

Ook een skimmer weet waarom het gaat

Met één pagina heb je alles bij elkaar. Als iemand alleen de koppen leest (dat noemen we het zogenaamde skimmen van de tekst,) heeft hij of zij toch een idee waar het om gaat. En als de eigenlijke deal ergens onderaan staat, komt hij hem dan ook nog wel tegen. Een link naar een andere pagina gaat al heel snel verloren in het geheel van teksten.

Alles op één pagina is technisch gemakkelijk, maar psychologisch moeilijk

Uiteraard is één pagina met alles er op technisch heel gemakkelijk te realiseren. Ook dat is nog een voordeel. Maar alles op één pagina vertellen wat je kwijt wilt, is wel lastig. Je moet goed kunnen knippen. Je moet echt weg durven en willen gooien. Je tekst moet teruggebracht worden tot wat echt nodig is. Niets meer. Het resultaat moet een no-nonsense benadering zijn, die direct ter zake komt en de de aandacht van de lezers pakt, zonder dat ze de kans krijgen om toch weer afgeleid te worden.

Gebruik geen links in je copy

Een ander belangrijk aspect van copywriting voor de online omgeving, is het gebruik van links. Het kan heel aanlokkelijk zijn, om links in je verkoop tekst op te nemen. Je wilt je lezer natuurlijk veel kansen geven om naar je verkooppagina te gaan, of om ergens anders extra informatie te vinden. Maar let op. Links kunnen in copy gevaarlijk zijn voor de effectiviteit.

Links sturen je potentiële kopers mogelijk weg

Allereerst trekken links al snel de  aandacht. En die aandacht willen we juist op de tekst gericht houden. Dat is dus al niet zo gunstig. Ook is de kans groot, dat je lezer ergens terecht komt, waar hij of zij niet meer terug kan naar jouw pagina. Want afhankelijk van verschillende instellingen kan dat heel gemakkelijk gebeuren. En die instellingen bij een ander heb jij niet in de hand. Die lezer is van jouw verkooppagina af, heeft het lezen van je verkoop tekst onderbroken en komt waarschijnlijk nooit meer terug.

Links leiden af, omdat ze er anders uitzien

Links onderscheiden zich uiteraard altijd van de rest van de tekst, omdat ze anders niet te vinden zouden zijn. Maar het kan vermoeiend lezen om steeds van normaal naar "blauw en onderstreept" om te schakelen. Het gebruik van links leidt af. En afleiding willen we niet hebben in onze copy.

Links kunnen ook nog ergens anders heen gaan verwijzen

Wat ook nog gebeuren kan, is dat een externe link, dus naar een andere site, verandert naar iets vreemds. Iets heel vreemds soms, als de site is overgenomen door iemand die alleen in een goed renderend domein interesse heeft. Dan is in elk geval de aandacht van je lezer volslagen verdwenen.

Links willen ook nog wel eens verdwijnen

En soms verdwijnt de link gewoon. Sites komen en gaan nu eenmaal op internet en vaak nog in een vrij hoog tempo ook. Een klik op een dergelijke link die niet meer bestaat, eindigt op één of andere foutmelding. En weg is de aandacht van je potentiële klant. Zonde toch?

Controleer je links regelmatig

Kortom, wees voorzichtig met links. Verzamel ze desnoods ergens onderaan de tekst in een apart vakje. Maar houd die links uit je tekst! Wil je toch echt links in je copy? Kun je echt niet zonder? Zorg dan voor regelmatige controles met zogenaamde linkcheckers. Dat is software, die je pagina doorleest, de links verzamelt en controleert. Gebruik die linkcheckers regelmatig om rare verrassingen te voorkomen.

Copywriting voor websites is een aparte uitdaging

Kortom, copywriting voor websites is een aparte uitdaging bovenop het al uitdagende vak van copywriter. Niet alleen moet je tekst uit de kunst zijn en de lezer bijna dwingen om te kopen, maar het moet ook nog eens aangepast zijn aan de online omgeving. 

En onthoud de twee belangrijkste punten: Hou het kort en weg met die links!



 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten