Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Beheers je ook de kunst van het eenvoudig houden van je copy?

 

Beheers je ook de kunst van het eenvoudig houden van je copy?





    Simpel betekent bij copywriting ook begrijpbaar en is dus goed;

    Overdrijf het nooit. Dat kost klanten;

    Maak er geen kermis van met allerlei lettertypes, kleuren en dergelijks.





Beheers je ook de kunst van het eenvoudig houden van je copy?

Copywriting, fundament van marketing en promotie

Van alle technieken, methoden en hulpmiddelen die bij promotie en marketing worden ingezet is copywriting waarschijnlijk het meest belangrijk. Als copywriting goed gedaan wordt is het de stuwende kracht achter het succes van uw bedrijf dan wel kunstenaarsatelier. Maar om goede verkoopteksten te schrijven, is het wel noodzakelijk om een aantal zaken over copywriting te weten. Noem dat maar de fundamenten.

Overdrijving kost je klanten

Als we het over internet hebben dan is er altijd de neiging om teksten flitsend (en dat vaak ook nog eens letterlijk) te maken met veel kleuren, aura's, vreemde lettertypes en het gebruik van felle kleuren die knallend contrasteren met de even felle achtergrondkleur. 


En dat heeft één belangrijk gevolg, namelijk dat het je klanten kost... Helaas, het is niet anders.

Woorden zijn beslissend. Grafische hoogstandjes niet

Je overtuigt klanten namelijk niet met een website die eruit ziet als een soort van disco of kermisattractie. Je overtuigt klanten alleen met de juiste teksten. Met krachtige woorden. Met sterk opgebouwde zinnen. Copywriting gaat over het losmaken van de geweldige krachten die woorden nu eenmaal bezitten. Die krachtige woorden maken het verschil. De layout en de kleur van uw website zeker niet. Een fundamenteel iets van copywriting is, dat de beste vormgeving zwarte tekst op een witte ondergrond is. Dat is simpel. Dat is Leesbaar. Het is vertrouwd.  Het vraagt geen enkele aanpassing van de lezer en zeker geen inspanning om je boodschap tot zich te nemen.

Alles draait om je teksten

Je tekst is belangrijk. Je tekst is het middelpunt. Alle andere toeters en bellen op de site leiden daar alleen maar van af. En al die extra's zijn daarom alleen maar schadelijk. De tekst zelf moet de interesse wekken. En als die aandacht er eenmaal is, moet die ook vastgehouden worden. Dat fraaie bewegende plaatje naast je tekst zal dat beslist niet doen. Diat plaatje voegt niets aan het verkoopverhaal toe.

Er kan vast wel iets weg

Als je het gevoel hebt dat je site niet voldoet kijk er dan eerst eens naar wat er allemaal weg kan. De tekst zelf zal het probleem waarschijnlijk wel niet zijn. Maar zorg er wel altijd voor, dat die tekst krachtig genoeg is. Dat die tekst volledig op zichzelf kan staan. Of die tekst nu afgedrukt wordt in de saaiste krant die er is of op de meest knallende website ooit komt te staan.

Gebruik altijd zwarte tekst op een witte achtergrond

Nog even over die zwart op witte ondergrond. Sommigen zullen dat ook om willen keren. Witte tekst op zwarte ondergrond dus. Dat ligt gek genoeg niet zo voor de hand als we zouden verwachten. Juist omdat het zoveel gebruikt wordt en het dus zo vertrouwd is, valt een doodsimpele aanpak van zwarte tekst op witte achtergrond zo goed op. Het gebruik van zwart op wit is al een prima manier om de aandacht naar je tekst toe te krijgen.

Je site krijgt weinig tijd om zich te bewijzen

Geen enkele bezoeker zal jou meer dan een halve minuut geven om je website te bestuderen als hij er niet speciaal voor komt er iets gericht te zoeken. Vaak heeft die bezoeker al veel eerder een conclusie getrokken. En dat deed hij dan niet niet op basis van je copywriting maar gewoon omdat de site te verwarrend was. Maar zelfs als hij je teksten wel gaat lezen dan zul je heel snel de aandacht moeten pakken om die daarna niet meer los te laten. De praktijk leert dat die zwart op wit layout de ogen van je bezoeker vrijwel automatisch in de goede richting sturen.

Eenvoud verdient zich terug

Een simpele pagina met een simpele lay-out kan veel meer voor je omzet betekenen dan een pagina gevuld met allerlei animaties, malle lettertypes en andere zaken die mensen gebruiken om de aandacht te trekken. Een simpele pagina, dat is ook wat de professionals gebruiken. En een schiettent-site is zeker niet door een professional gemaakt maar door iemand die wilde laten zien welke kunstjes met JavaScript hij wel niet beheerste.

Voorkom een onprofessionele site

In elk geval zal bij een dergelijke onprofessionele site de eerste twijfel over de betrouwbaarheid van je bedrijf al gerezen zijn. Nog voor men ook maar een woord van uw verkooptekst gelezen heeft is er al een oordeel klaar. Als men de tekst tussen al het andere geweld al gevonden heeft, want dat leidt alleen maar af.

Maak een betrouwbaar overkomende website

Een betrouwbaar overkomende website is een belangrijk bezit voor elke kunstenaar. Steeds meer mensen gaan online en doen daar aankopen. Ook kunst wordt daar tegenwoordig gekocht. Maar veel mensen hebben toch nog allerlei bedenkingen, die toch allemaal terug te voeren zijn op het al dan niet hebben van voldoende vertrouwen. Is het vertrouwen in je site onvoldoende dan haken ze af. Gegarandeerd! Maar weet je hun vertrouwen al snel te winnen dan is het het een ander verhaal. Dan kan een website natuurlijk wel degelijk een waardevolle bijdrage leveren aan je omzet. Een stijlvolle, simpele site zal beslist een bijdrage leveren aan dat zo broodnodige vertrouwen van je bezoekers.

Een simpele opzet is juist onderscheidend

Juist het feit dat je het simpel houdt, zorgt ervoor dat je lekker los komt van de massa. Dat je je weet te onderscheiden. Je klanten zullen je eenvoud weten te waarderen. En het zal eenvoudiger zijn om hun aandacht niet alleen te krijgen maar die ook vast te houden.  
En als je die aandacht eenmaal heeft dan is het een kwestie van de kracht van je teksten om hen naar de onvermijdelijke conclusie te leiden Ze moeten je kunst wel kopen...

Kijk ook uit voor het veroorzaken van storingen

Overigens hebben we het over de technische problemen die alle toeters en bellen veroorzaken nog niet eens gehad. Maar laten we het hierbij voorlopig maar even laten. Die technische problemen en de vertraging van je computer en internet die daar bij horen hoor je wel van anderen. Van je klanten bijvoorbeeld. Als ze die moeite nemen tenminste.

Snelheid is van belang

Maar onthoud bij alle ontwerpzaken op internet één heel belangrijk ding. Je bezoeker haat wachten. En één druk op de knop die hij al onder zijn vinger heeft kan voor hem direct een einde aan dat wachten maken. Dat kan heel aantrekkelijk zijn. Zorg dus dat die vinger niet gebruikt gaat worden. Snelheid is van belang. Voor die klant. Maar ook voor de zoekmachine die snelheid belangrijk vindt om de kwaliteit van je website in te schatten.

De tekst is en blijft bepalend

Al met al gaat het er dus niet over hoe goede verkoopteksten eruit zien. Het gaat erom hoe goede verkoopteksten zich op je website laten lezen en wat ze bij de lezer bewerkstelligen.
Je moet je tijd steken in het schrijven van teksten, niet in vormgeving. En al helemaal niet in extreme vormgeving en toeters en bellen. De beloning van je inspanning zal er alleen maar door toenemen.

Schrijven leer je vooral door het te doen

Goede copy schrijven is vooral een kwestie van veel doen. Hoe meer hoe beter. Je begint uiteraard met het schrijven van in alle opzichten foutloze tekst. En dat wordt naarmate je meer oefent, steeds betere tekst. Heel goede tekst zelfs na verloop van tijd. Tekst die meer kracht uitstraalt, dan dat speciale unieke lettertype dat gebruikt wordt om die tekst mee af te drukken.

Blijf bij dezelfde letter

Wil je iets in je  tekst benadrukken dat kun je daar verschillende groottes van dezelfde letter voor gebruiken. Ook zaken als dikgedrukt (Bold) of schuine tekst (Italics) werken daar goed bij. omdat je daarmee bij dezelfde letter blijft. Je lezer zal je dankbaar zijn voor je duidelijkheid.


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten