Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Ook jouw lezer begint bij je beslissende kopregel

 

Ook jouw lezer begint bij je beslissende kopregel



    De kopregel speelt de beslissende rol in jouw copy. De kopregel bepaalt het resultaat van de  beslissing of de lezer door gaat of weg klikt;

    Met een goede kopregel dwingt de bezoeker zichzelf om verder te lezen;

    We onderscheiden acht soorten kopregels, ieder met een eigen toepassing. De ervaring leert ons wel, welke van deze acht we het beste in een bepaalde situatie kunnen nemen.



Ook jouw lezer begint bij je beslissende kopregel

Het grote belang van een kopregel in copywriting

De kopregel van je copy is volgens de meeste ervaren copywriters het belangrijkste onderdeel van je hele tekst. De kopregel moet de aandacht van de lezer grijpen. En dan die lezer zover krijgen dat hij de rest van de tekst gaat lezen. De kopregel is het eerste wat de lezers zien. En daarmee is het de belangrijkste sleutel tot de rest van de tekst. Het is essentieel voor elke copywriter, dat hij het belang van een goede kopregel volledig begrijpt. En het is net zo belangrijk voor die zelfde copywriter, dat hij begrijpt waarom die kopregel van zo'n groot belang is.

De kopregel moet uitdagen tot verder lezen

De kopregel moet zo uitdagend zijn, dat hij de lezer als het ware dwingt om verder te lezen. De kopregel moet er voor zorgen, dat de lezer dat wat er geschreven staat, als een beeld in zijn hoofd voor zich gaat zien. Een goed duidelijk beeld zal de interesse van de lezer zo hoog mogelijk opvoeren en dat is natuurlijk ook de bedoeling.

De kopregel vervult veel functies

Iedereen weet hoe belangrijk een eerste indruk is, als je met iets of iemand kennis maakt. Zie je kopregel als de eerste indruk, die je lezer gaat krijgen van je product en je bedrijf. Die eerste indruk moet daarom iets onbewust dwingends hebben. Er moet interesse gewekt worden. Er moet een duidelijke nieuwsgierigheid gaan ontstaan. De kopregel moet de lezer imponeren. De kopregel moet er voor zorgen dat de lezer meer wil weten.

De drie belangrijkste functies van de kopregel

De kopregel moet drie belangrijk dingen voor ons gaan doen en dat zijn: 
  • De kopregel moet de aandacht van de lezer grijpen;
  • De kopregel moet een boodschap van ons aan de lezer overbrengen;
  • De kopregel moet de lezer lekker maken om verder te lezen.

De acht technieken om een goede kopregel te maken

Er zijn verschillende aanpakken mogelijk om een goede kopregel te maken. Volgens de goeroes op het gebied van copywriting zijn er acht manieren om tot een goede kopregel te komen, die we eerst maar eens gaan bekijken. Gebruik uiteindelijk de aanpak die het beste bij je past.

1. De directe kopregel

Het eerste type kopregel is de directe kopregel. Dit type kopregel is bot. We komen direct ter zake. De lezer weet direct wat er verkocht wordt. En natuurlijk wat een geweldig aanbod dat is. En dat alleen maar door het lezen van de kopregel.

2. De indirecte kopregel

Het tweede type kopregel is een meer indirecte kopregel. In tegenstelling tot de directe kopregel gebruikt dit type een wat meer subtiele aanpak. Het voornaamste doel van de indirecte kopregel is het opwekken van de nieuwsgierigheid van de lezer, zodat die het gevoel krijgt, dat hij verder moet lezen. Vaak gebruikt een copywriter in een dergelijke kopregel dan ook woorden, die meerdere betekenissen kunnen hebben.

3. De "nieuws" kopregel

Het derde type kopregel is een "nieuws" kopregel. Dit type kopregel is een soort van aankondiging. Er valt iets echt nieuws te melden. De kopregel moet vooral de aandacht trekken en daarmee dwingen tot verder lezen.

4. De ‘hoe-doe-je’ kopregel

Het vierde type kopregel is de ‘hoe-doe-je’ kopregel. Dit type kopregel is heel populair. Deze vorm staat er om bekend, dat hij vrijwel altijd succes heeft. Dat maakt deze kopregel heel geschikt om werkelijk van alles te verkopen. Deze kopregel begint vrijwel altijd met het woord "Hoe" en gaat van daar uit verder.

5. De vragende kopregel

Het vijfde type kopregel is de vragende kopregel. Deze kopregel stelt een vraag die zo gesteld is, dat de lezer er nu ook het antwoord op wil weten. Zodat hij verder gaat lezen, om dat antwoord te vinden.

6. De commando kopregel

Het zesde type kopregel is de commando kopregel. Dit type kopregel vertelt de lezer om domweg iets te doen, zonder daar verder een punt van te maken. De truc bij deze kopregel zit hem in het gebruik van krachtige woorden met een sterke uitstraling, zodat de lezer wel tot de gewenste actie "gedwongen" wordt.

7. De "reden waarom" kopregel

Het zevende type kopregel is de "reden waarom" kopregel. Dit type kopregel heeft niet echt woorden als de reden waarom iets gebeurt. Deze kopregel zal in het algemeen een getal bevatten. De kopregel vertelt aan de lezer, dat als hij verder gaat, hij een aantal zaken zal leren. Bijvoorbeeld "5 manieren om gewicht te verliezen."

8. De aanbevelende kopregel

Het achtste type kopregel is de aanbevelende kopregel. De aanbevelende kopregel is precies wat de naam al suggereert. Je neemt iemand die jouw product aanbeveelt en maakt daar een kopregel van.

We gaan schrijven

Als je eenmaal een idee hebt, wat voor stijl kopregel je wilt gaan gebruiken, dan is het tijd om daadwerkelijk te gaan schrijven. Zorg er allereerst voor, dat de kopregel altijd helder en eenduidig is. Het spreekt voor zich dat deze kopregel geen fouten of andere taalkundige rariteiten bevat.

Gebruik krachtige woorden

Onafhankelijk van welke stijl je kiest, dien je krachtige woorden te gebruiken. Wees er zeker van dat je punt helder en duidelijk over komt. Je kopregel dient daarvoor de volgende eigenschappen te hebben:

  • De kopregel moet iets nuttigs aanbieden aan de lezer;
  • De kopregel moet de lezer het gevoel geven, dat die er meer van wil weten;
  • De kopregel moet een belangrijk punt uit de gehele tekst bevatten;
  • De kopregel moet erg specifiek zijn.

Beperk het noodzakelijk aantal woorden

Ga niet met de inhoud van de kopregel op de loop. Als het aantal woorden te groot wordt, dan gaat de lezer de woordenbrij die voor hem staat, helemaal niet meer lezen. Volgens sommige copywriters heeft een goede kopregel niet meer dan acht woorden nodig.

De kopregel mag flink wat tijd gaan kosten

De kopregel is van zo'n groot belang, dat je er rustig net zo veel tijd aan mag besteden als dat je aan de rest van je tekst kwijt bent. De grootste fout die een copywriter kan maken, is om gewoon wat woorden bij elkaar te gooien om tot een tekst te komen. Een goede kopregel vereist werk. Veel werk.

Tekst met een slechte kopregel is zinloos

De toewijding aan het schrijven van de kopregel dient dus groot te zijn. Zeker als we als uitgangspunt nemen, dat die kopregel net zo belangrijk is als de rest van de tekst bij elkaar. Goede tekst met een slechte kopregel heeft geen enkele zin, omdat de kans dat je lezers de rest van je tekst ook gaan lezen zo ongeveer nihil is.


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten