Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Krachtige copy voor een website schrijven

 

Krachtige copy voor een website schrijven

Ofwel het grote belang van eerlijkheid




    Wees bij copywriting altijd eerlijk. Als je door de mand valt, dan is alle vertrouwen definitief verdwenen;

    Er is maar één waarheid. Niet een aantal, zoals sommige politici lijken te denken;

    Aanbevelingen zijn ideaal om mee te knoeien. Iedereen weet dat ook, dus doe het vooral niet.

 

Krachtige copy voor een website schrijven


Copy is geen politiek, dus er is maar één waarheid

Eén van de basisprincipes van copywriting is eerlijkheid. Een copywriter moet een persoon zijn, die met beide benen op de grond blijft staan, als er een product verkocht moet worden. Ruimte voor oprekken van de waarheid is er niet. Laat staan dat er plek is voor regelrechte leugens.

Liegende copywriters eindigen in de bijstand

Een copywriter zal nooit beter zijn dan zijn reputatie. Niemand wil nog een copywriter die door de mand is gevallen als leugenaar. Want dat is ook desastreus voor de verkoop van producten. Als de copywriter niet te vertrouwen is, valt het hele verkoopverhaal in duigen.

Eén van de meeste waardevolle zaken waar een copywriter over beschikt, is het vertrouwen dat zijn lezers in hem hebben. Als dat vertrouwen weg is, dan kun je een aankoop zonder meer vergeten.

Verkopen is het doel en dat kan alleen met vertrouwen

Het voornaamste doel van copywriting is uiteindelijk toch om te verkopen. Zonder vertrouwen is er geen handel. Zo simpel werkt het online. En om een reputatie weer op te bouwen is heel, heel lastig. Er is niet voor niets het gezegde, dat vertrouwen te voet komt en te paard weer vertrekt.

Je krijgt maar één kans

Trouwens, je krijgt als copywriter maar één kans. Als je die kans niet pakt, dan kun je het verder ook wel vergeten, want een klant komt zelden of nooit nog een keertje bij je terug om je een tweede kans te geven.   

Leugens en verzinsels komen altijd uit

Als je de waarheid gaat manipuleren of de feiten in je verkoopteksten niet controleert, dan gaat daar in de toekomst beslist ergens iemand achter komen. Je moet er daarom voor zorgen dat alles in je verkoop tekst accuraat en vóór alles waar is.

Aanbevelingen zijn ideaal voor leugens en manipulatie

Een gebied waar leugens direct op de loer liggen, is het gebied van de aanbevelingen van derden. Het rommelen met aanbevelingen is een hele grote fout. Natuurlijk is het heel lastig om aan te tonen, dat een aanbeveling vals is. Toch is het vaak wel ergens aan te zien. Aan een stijl van schrijven bijvoorbeeld. Vaak is het gewoon een gevoel, dat de lezer bekruipt dat een aanbeveling niet echt is. Dat is al voldoende om uiteindelijk niet tot aankoop over te gaan. Daar heeft de lezer geen keihard bewijsmateriaal voor nodig. 

Ga niet aan de haal met de voordelen van een product

Een ander gevaar dat op de loer ligt, is het zwaar overdrijven van de voordelen van het te verkopen product. Het aankleden van de voordelen,  om je producten nog sterker over te laten komen, is ook iets wat een copywriter heel ver van zich vandaan moet houden. Nieuws gaat snel over internet. Heel snel. Er zullen al snel lezers zijn die ontdekken, dat de voordelen niet kloppen en die zullen dat beslist aan de grote klok gaan hangen. Leugens keren zich absoluut tegen je, Het opschrijven van leugens is gewoon de moeite niet waard. Die leugens geven je straks meer ellende dan ze nu voordelen opleveren.

Een goede copywriter heeft echt geen leugens nodig

We hebben het er in dit weblog over copywriting al vaker over gehad: Een goede copywriter heeft geen leugens nodig. Die kan zelfs de simpelste voordelen omzetten in een wereldvoordeel. Alleen door het gebruiken van de juiste woorden. Dus die copywriter heeft gewoon geen behoefte aan dit soort overdrijving of zelfs leugens.
 

Spreek de waarheid en niets dan de waarheid

De waarheid is het op één na belangrijkste stuk gereedschap dat een copywriter heeft. Als een copywriter echt goed bij de waarheid blijft en niets anders dan de waarheid spreekt, dan gaan mensen hem geloven en zelfs vertrouwen. En dat vertrouwen is hetgeen dat uiteindelijk de koop sluit. Mensen willen alleen kopen van een eerlijk persoon en niet van iemand die hen bestookt met vele regels opgeklopte informatie.

Je lezers willen ontvangen wat er beloofd is

Je lezers willen weten wat het precies is, dat ze gaan kopen. Ze willen niet teleurgesteld worden als ze het product ontvangen en het is absoluut niet wat ze beloofd is. Als een copywriter liegt in zijn verkoop tekst, dan beschadigt hij zichzelf. Maar hij beschadigt ook zijn lezer. Een dergelijke copywriter is waardeloos, omdat hij uiteindelijk het product niet verkoopt.

Liegen is gemakkelijk genoeg, maar doe het niet

Iedereen kan dingen verzinnen. En leugens over een product vertellen is ook niet moeilijk. Het vraagt juist meer talent om het zonder leugens te doen en zelfs het slechtste product weten te verkopen. En dat dan alleen door het gebruik van de juiste woorden. Het is dus nooit goed om ergens over te liegen in je verkoop tekst. Het is de taak van de copywriter, om het product over te laten komen als het allerbeste dat ooit gemaakt is. En een goede copywriter kan dat,  zonder ook maar één moment de waarheid geweld aan te doen.

Lieg je toch? Zoek uit waar dat door komt en stop ermee

Een goede copywriter weet elk product te presenteren als het allerbeste dat de mensheid ooit heeft voortgebracht. Als je toch het gevoel hebt,  dat je moet gaan liegen en overdrijven in je teksten, dan is het tijd om eens wat aan je vaardigheden als copywriter te gaan werken. Bekruipt je toch het gevoel, dat je de waarheid geweld aan moet gaan doen, dan moet je stoppen met je schrijfwerk, een stapje terug doen en eens op je gemak gaan analyseren waarom je dat zelfs maar zou overwegen. Pas als je daar een goed antwoord op hebt, ga je weer verder met je schrijfwerk.

Heb je een tekort aan informatie, zodat je het zelf bedenken moet?

Misschien heb je te weinig informatie over het product zelf, of misschien moet je meer woorden weten te vinden om het te beschrijven. Een gebrek aan materiaal, woorden of inspiratie is vaak de reden dat je gaat overwegen om de waarheid licht te manipuleren, zoals men dat in de politiek noemt.

Doe zelf onderzoek, als je te weinig informatie hebt

In plaats van onwaarheden te gebruiken en dus slechte tekst te schrijven, is het beter om even een pauze in te lassen en wat meer onderzoek naar het product te doen. Je vindt dan beslist betere dingen die je over je product naar voren kunt brengen.

Niet alleen je eigen reputatie loopt gevaar

Uiteindelijk is dat toch je taak. Natuurlijk moet een copywriter alles er goed, geweldig en fantastisch uit laten zien, zodat je lezers niets anders meer willen dan het product te gaan kopen. Maar je moet altijd zorgen dat de waarheid voorop staat. Zowel voor het product als voor je eigen reputatie.


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten