Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Is je tekst wel lekker pittig?

 

Is je tekst wel lekker pittig?





    Je copy mag best pittig en prikkelend zijn;

    Maak veel gebruik van "krachtige woorden", eventueel uit de speciale uitgave "krachttaal" die Team Jetje daarvoor heeft;

    Er zijn woorden die altijd wel werken, dus maak daar gebruik van.



Is je tekst wel lekker pittig?

Kleed je tekst lekker aan met flink krachtige woorden

Hoe maak je je tekst nog wat pittiger, met krachtige woorden die goed verkopen? Iedere copywriter weet dat de woorden die hij gebruikt in zijn verkooptekst, deze tekst kan maken of breken. De woorden die je gebruikt zijn nu eenmaal de krachtigste hulpmiddelen,  die je copywriter in kunt zetten. Deze woorden moeten dus precies aangeven wat je uiteindelijk wilt bereiken. En wat je bereiken wilt, is uiteraard de verkoop van je product. Of je kunstwerk, als je kunstenaar bent. 

Aanpassen en opnieuw aanpassen

Een onderdeel van het steeds maar verbeteren van je verkoopteksten, is het steeds maar aanpassen op onderdelen. Dit proces is bedoeld om kleine fouten te verbeteren, de manier waarop het gelezen wordt, of gelezen kan worden, verbeteren, zodat de tekst eenduidig is en vooral goed loopt. Maar je kunt ook de gekozen woorden nog eens tegen het licht houden of ze hun doel wel bereiken. Want zo niet, dan is aanpassing noodzakelijk.

Een kleine aanpassing kan al veel verbeteren

Want in veel gevallen kan de aanpassing van een paar woorden of het vervangen door andere, een groot verschil maken in de effectiviteit van je tekst en het effect dat deze tekst op je lezers heeft. Dus ga steeds weer door je tekst. En vervang alle woorden waar dat nodig is. Let daarbij vooral op de volgende punten, die je mogelijk kunt verbeteren door een verandering aan te brengen:
 

  • Zoek naar delen in de tekst waar zaken te omslachtig worden verteld. Vervang omslachtige teksten door veel kortere, liefst met een paar krachtige woorden er in. Het zal de leesbaarheid ten goede komen. 
  • Zoek naar stukken saaie tekst, die zich maar een beetje voort lijkt te slepen. Probeer wat woorden toe te voegen die een krachtiger indruk maken op de lezer, zodat het geheel weer wat vaart en pit krijgt. 
  • Zoek naar woorden die de teksten lijken te ontkrachten. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Vervang die woorden door krachtiger exemplaren.
  • Zoek naar woorden en delen tekst, die het gevoel van haast en urgentie dat je erin probeert te krijgen, teveel ontkrachten. Ook hier is dit natuurlijk niet wenselijk en is verbetering door het vervangen met krachtiger woorden mogelijk. 

Deze punten vormen alvast een goed begin

Dit is een goed startpunt om je teksten te verbeteren. Je gaat proberen om alle minder gewenste woorden uit de tekst te wieden, die niet direct helpen om je doel (verkopen!) te bereiken.


Sommige woorden werken altijd wel

Je zult zien dat er bepaalde woorden zijn die altijd wel lijken te werken. Je wilt in elk geval woorden gebruiken, die een gevoel van urgentie geven aan de lezer. Je wilt ook woorden gebruiken die duidelijk uitdrukken wat jouw bedoeling is en die éénduidig zijn voor de lezer. Een paar voorbeelden van dergelijke woorden zijn:

  • Nieuw;
  • Gratis;
  • Bonus;
  • Speciaal;
  • Koop nu;
  • Verbeterd;
  • Beperkte tijd.


Mensen herkennen dit soort woorden en hun context. Dit soort woorden laat mensen reageren als ze die tegenkomen. Dat komt, omdat het woorden zijn die als belangrijk worden beschouwd. 

Je zult deze woorden heel veel tegenkomen in verkoopteksten, gewoon omdat ze aantoonbaar werken. Kijk maar in de supermarkt. Daar kom je die woorden uit dat lijstje wel heel veel tegen. Dat doet men daar ook niet zomaar, tenslotte.

Durf je teksten voldoende aan te passen

Om een goede copywriter te worden, moet je ook een goede editor zijn. Je moet kans zien, om te beoordelen welke woorden wél en welke woorden van je teksten zeker niet werken. Aan de andere kant moet je niet teveel gaan zitten wijzigen in de tekst. Het is zeker niet de bedoeling dat een goed lopende tekst teveel veranderd wordt, zodat het opgebouwde betoog verloren gaat.  Het gevaar daarvan is dat het geheel over gaat komen als een verzameling losse termen.
 

Valt je tekst niet in irritante herhalingen?

Als je de tekst probeert te verbeteren om er meer inhoud aan te geven, dan moet je steeds maar lezen en opnieuw lezen wat er staat en stond. En beoordelen of dat het inderdaad een verbetering is. En of de tekst gemakkelijk te lezen is gebleven. Pas ook op met herhalingen. Herhalingen komen vaak voor in verkoopteksten, omdat herhaling goed kan helpen om een bepaald punt er echt in te prenten bij de lezer. Maar het gebruik van herhalingen kan dus wel irritant zijn om lezen. En irritatie opwekken bij de lezer is natuurlijk wel het allerlaatste wat we willen. Voor je het weet, is die lezer namelijk vertrokken. 

Gebruik je wel voldoende verschillende woorden in je tekst?

Let dus ook goed op, dat je niet steeds hetzelfde woord gebruikt. Dat maakt de lezer vermoeid. En je loopt het risico dat de aandacht van de lezer minder wordt in plaats van meer. En dat willen we natuurlijk al helemaal niet. Gebruik een zo groot mogelijke woordenschat. Breng veel variatie in je gebruikte woorden aan. Hoe meer ervaring je hebt, hoe groter je woordenschat zal worden. Variatie aanbrengen wordt daarmee een steeds natuurlijker en meer vanzelfsprekend proces. Lukt het je nog niet om meer woorden te bedenken, kijk dan ook eens op synoniemenlijsten, zoals die op internet veel aangeboden worden. Een bekende lijst daarbij is www.synoniemen.net.
 

Heb je al een lijst met krachtige woorden?

Het kan handig zijn om zelf een lijst bij te houden van krachtige woorden die je kunt gebruiken. Daar kunt je dan altijd op terugvallen. Het opbouwen van een dergelijke lijst kost tijd. Maar er zijn voorbeelden in de handel, die je op weg kunnen helpen. Zie het boek dat elders op dit weblog is op te halen. Vul dat gerust naar hartenlust aan met eigen vondsten. 

Veel aan copywriting doen helpt, om je teksten steeds beter te krijgen

Het vermogen om tekst te verbeteren en sterker te maken met krachtige woorden, is een belangrijk stuk vaardigheid van de copywriter. Het is iets dat je moet leren, om je teksten zo goed mogelijk te krijgen. Veel oefenen en veel schrijven helpt enorm in dat leerproces. Het mag best wat tijd kosten, voordat je herkent welke woorden je moet gebruiken en om te zien waar de zwakke plekken in je teksten zitten. Maar tegen die tijd wordt het ook een natuurlijk proces, dat je steeds gemakkelijker af zal gaan en waarbij de kwaliteit van je teksten steeds beter wordt.

Heb je voldoende hulp bij je copywriting?

Probeer indien mogelijk ook een collega bij het verbeteren van je teksten te betrekken. Die leest je teksten weer heel anders, dan dat je zelf zult doen. En die collega kan dan ook helpen, om de woorden te vinden, die eventueel vervangen zouden moeten worden. Iemand die je kan helpen om het vak van copywriter te gaan beheersen, is dan ook heel waardevol.
 


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten