Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Echte aanbevelingen zijn een aanwinst

 

Echte aanbevelingen zijn een aanwinst



    Klanten bevelen vaak heel andere aspecten van jouw producten of diensten aan, dan je zelf doet;

    Aanbevelingen vergroten het gevoel van waarde van je producten, mits ze voldoende geloofwaardig zijn;

    Schrijf nooit zelf je aanbevelingen, want dat valt altijd op.

Echte aanbevelingen zijn een aanwinst

Aanbevelingen raken het gevoel van de lezer

Als we het hebben over verbeteringen om het te verkopen product nog aantrekkelijker voor de lezer van je teksten te maken, dan moeten we aspecten toevoegen die de lezer raken. Aspecten die hem of haar nog meer doen geloven in jouw product. Je moet hun aandacht trekken en hen laten zien, dat je product de moeite van het kopen waard is. Je verbetert met bruikbare aanbevelingen vooral de conversieratio. De conversieratio is het percentage van de lezers, dat je product daadwerkelijk koopt. 

Aanbevelingen maken je copy geloofwaardig

Een goede manier om je copy nog geloofwaardiger te maken, is het gebruik van aanbevelingen. Lezers reageren positief op wat een ander over een product te zeggen heeft. Die geloofwaardigheid komt voort uit het feit dat een persoon die de aanbeveling geeft, het product kennelijk al gekocht heeft. En dat hij of zij er kennelijk ook al de voordelen van plukt. Deze koper heeft natuurlijk geen geld ontvangen, om die voordelen naar voren te brengen en aan te geven dat hij of zij het een geweldig product vindt.

Aanbevelingen verbeteren de waarde van je copy

Aanbevelingen voegen dus waarde toe aan je verkoop tekst. Aanbevelingen geven de tekst een persoonlijk tintje, wat voor de schrijver van de copy zelf moeilijk te bereiken is. Die copywriter wordt betaald, om alle voordelen tegen het voetlicht te houden. Maar aanbevelingen komen bij echte kopers vandaan. En dan wordt het een heel ander verhaal. Aanbevelingen van kopers zijn echt en eerlijk, zo mogen we verwachten. 
De eerdere kopers zullen niet snel zeggen, dat ze een product goed vinden als dat in werkelijkheid niet het geval is. Die wetenschap maakt hun aanbevelingen geloofwaardig. En dat maakt je verkoop tekst weer gemakkelijker te geloven voor je lezers.

Een aanbeveling bevat vaak andere punten dan de tekst

Een goede aanbeveling heeft een bepaalde reden, waarom de koper je product goed vindt. Niet alle positieve punten van de copywriter zullen in een aanbeveling terug te vinden zijn. Vaak is het ook iets zoals een opmerking, dat het product waar voor zijn geld biedt. Als je een aanbeveling opneemt, zorg er dan voor dat er een naam en een locatie bij vermeld staan. Zorg dat er bij overname van de aanbeveling geen wezenlijke veranderingen worden aangebracht. Want dat tast de geloofwaardigheid weer aan. Discussies over het feit of je alles wel goed overgenomen hebt, willen we natuurlijk altijd vermijden.

Hoe kom je aan aanbevelingen?

Wil je aanbevelingen ontvangen, dan moet je de daadwerkelijke kopers aanmoedigen om te reageren.  Als je een positieve reactie krijgt, vraag dan gewoon of je die reactie in je verkoop tekst mag verwerken. Vraag je regelmatig terugkerende klanten, om een paar dingen over je product op te schrijven. Een tevreden klant heeft daar in het algemeen geen problemen mee. Vertel die klanten eerlijk waar het voor is en zorg er voor dat ze het prima vinden.
 

Als je net begint heb je natuurlijk nog geen aanbevelingen

Als je net begint, heb je natuurlijk nog geen aanbevelingen. Ga die aanbevelingen dan vooral niet zelf maken. Een valse aanbeveling is een heel slecht idee. Wacht liever tot je terugkoppeling gaat krijgen en voeg die aanbevelingen dan pas aan je verkoopteksten toe. Heb geen haast met het toevoegen van aanbevelingen. Je moet alleen de beste aanbevelingen gebruiken, die echt iets toevoegen voor de beschrijving van je product. De effectiviteit van je aanbevelingen is echt afhankelijk van welke je kiest. Forceer niets. Het is beter op de juiste aanbevelingen te wachten, dan zo maar alles te gebruiken wat je aan aanbevelingen maar kunt vinden.

Goede aanbevelingen zijn een aanwinst

Aanbevelingen kunnen je teksten echt verbeteren. Ze voegen veel nieuws toe, dat je zelf niet kunt maken. Aanbevelingen verhogen de waarde van je product, omdat de lezers de eerdere kopers, die de aanbeveling doen vertrouwen.

Vertrouwen is alles bij aanbevelingen

Aanbevelingen zijn een vorm van mond-tot-mond reclame. En die aanbevelingen zijn juist van belang, vanwege dat vertrouwen. Mensen luisteren liever naar wat een gemiddeld persoon te vertellen heeft, dan naar de mening van de dik betaalde copywriter. Aanbevelingen zorgen er extra voor, dat je tekst de lezers echt aanspreekt. Vaak vinden we aanbevelingen terug in de buurt van de "koop nu" knop,  om de lezer een laatste duwtje te geven om daadwerkelijk op die knop te drukken.

Maak je aanbevelingen echt herkenbaar

Je tekst moet een herkenbaar deel voor aanbevelingen bevatten, bijvoorbeeld door er een kader omheen te zetten, of er een ander lettertype voor te nemen. Gebruik altijd de duidelijkste aanbevelingen. Want als jij die aanbevelingen niet begrijpt of ze niet kunt volgen, dan kunnen je lezers dat zeker niet. Neem de aanbevelingen, die een warm aanvoelend plaatje van je product neer weten te zetten.

Pas bij voorkeur niets aan je aanbevelingen aan

Je kunt natuurlijk altijd zelf aanpassingen aan ontvangen aanbevelingen doen, maar wees daar heel erg voorzichtig mee. Het persoonlijke in een aanbeveling is verdwenen, voor je er erg in hebt. Vermeld altijd wat persoonlijks in een aanbeveling, maar voorkom de publicatie van te veel informatie.

Vraag toestemming voor het gebruik van de aanbeveling

Vraag altijd de toestemming van de schrijver van de aanbeveling, voordat je die gaat plaatsen. Probeer als het kan ook nog een fotootje van de persoon te gebruiken. Dat maakt de aanbeveling nog geloofwaardiger en krachtiger.

Aanbevelingen werken niet overal even goed

Aanbevelingen komen we overal in de wereld van de copywriting tegen. Aanbevelingen kunnen deze teksten verder verbeteren en het gebruik ervan is dan, met de kanttekeningen in het voorgaande, zeker aan te raden. Er zijn trouwens aanwijzingen, dat aanbevelingen in sommige delen van de wereld beter werken, dan in andere delen. In de Verenigde Staten zijn aanbevelingen populair, maar in Europa wordt er nogal cynisch naar gekeken. Zeker in Nederland, waar altijd cynisch naar elkaar wordt gekeken, is het gebruik van aanbevelingen niet ingeburgerd.



 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten