Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Gebruik de hefboomwerking van Audio & Video

 

Gebruik de hefboomwerking van Audio & Video





    Opvallen in de massa wil nog wel eens succes hebben bij de inzet van audio en video;

    Kijk met video uit, voor een te grote vertraging bij het laden van je webpagina. Lezers wachten niet graag. En al helemaal niet te lang;

    Video en audio maken het uitleggen van ingewikkelde zaken vaak een stuk gemakkelijker.



Gebruik de hefboomwerking van Audio & Video

Audio en video kunnen je teksten fors versterken

Er is op allerlei gebied enorm veel concurrentie zodra je online komt. Jouw taak als copywriter is om daar toch nog goed tussen op te vallen. Je kunt je hele woordenschat in de strijd gooien en elke truc gebruiken om je tekst interessant en aandachttrekkend te maken. Maar er is nog iets dat je kunt doen om je tekst er echt uit te laten springen. Je kunt gebruik maken van geluid en beeld. Geluiden en beelden maken het persoonlijker. En persoonlijker copy maakt het weer meer aantrekkelijk voor de bezoekers van je website. Beeld en geluid zijn prima hulpmiddelen voor online copywriting. We zien dan ook, dat het gebruik van beeld en geluid online steeds meer voorkomt.

Vroeger ging het werken met internet wel lekker rustig

In de beginjaren van het internet, toen mensen nog vaak een zogenaamde inbelverbinding hadden, die maximaal 56k aan bandbreedte door de telefoonlijn kon persen, bestond internet vooral uit hele simpele tekst. Hoe korter hoe beter. Dat was pure noodzaak, om er nog enige snelheid in te houden. Met de hoge snelheidsverbindingen als ADSL en DSL van vandaag, is die noodzaak om alles kort en beknopt te houden, volledig verdwenen. Het gebruik van geluid en beeld is simpeler geworden, omdat het toch snel binnen te halen is.

Mensen willen online nog steeds niet wachten

Maar mensen willen nog steeds niet tot in het oneindige wachten op het laden van een pagina. Dus is het verstandig, om er rekening mee te houden dat een pagina snel laadt. Het mooiste is als er zelfs bij een trage verbinding al snel het nodige leeswaardige materiaal staat.

Kijk uit met de echte bandbreedtevreters

Er zijn veel software programma's beschikbaar, om beeld en geluid in je tekst te verwerken. Vaak is er een mogelijkheid om het uit te zetten voor trage verbindingen. Dat is belangrijk om geen vijanden te krijgen uit het kamp van de mensen met relatief weinig snelheid of niet al te veel bandbreedte op de smartphone,  waarmee ze de website bekijken.

Audio en video maken je tekst persoonlijker

Audio en video kunnen echt iets bijdragen aan je teksten, omdat ze een persoonlijke noot toe kunnen voegen. De lezer (of liever de kijker of luisteraar) kan je gezicht zien en of je stem horen, wat alles wat je zegt alweer een stuk geloofwaardiger maakt. De mensen kunnen uitdrukkingen van je gezicht zien. Ze kunnen de verschillende intonatie in je stem zien en horen. Dat alles voegt een persoonlijke noot toe aan de boodschap die je over wilt brengen.

Uitleggen is met audio en video vaak gemakkelijker

Met audio en video kunnen zaken vaak gemakkelijker uitgelegd worden. Beter dan dat met woorden ooit zou kunnen. De kijkers zijn ook gewend aan reclame op radio en tv, dus het komt niet vreemd bij die kijkers over. Het is ook gemakkelijker om een gevoel van urgentie naar de kijkers over te brengen, evenals de passie die je voelt voor je eigen product. Het wordt gemakkelijker om positieve lichaamstaal aan je presentatie toe te voegen, als je de kijkers vertelt hoe goed jouw product is.

De reputatie van audio en video als overtuigend medium is bijzonder goed

Beeld en geluid hebben een goede reputatie. Er zijn verscheidene onderzoeken geweest, waaruit bleek dat de aanwezigheid van beeld en geluid in een verkoopverhaal zeker positief uitwerkte.
Het gebruik van beeld en geluid maakt het gemakkelijker, om de informatie die je over wilt brengen, te begrijpen. Het is een bekend feit, dat mensen slecht lezen en vaak uit een tekst een hele andere conclusie trekken, dan wat er daadwerkelijk staat. Dat gevaar is bij geluid of beeld in elk geval een heel stuk lager.

Teksten zijn en blijven heel belangrijk

Je teksten zijn natuurlijk nog steeds van het grootste belang. Zelfs als je audio en video gebruikt. De tekst zal namelijk nog steeds gelezen worden. En je kunt niet alles gebruiken in je video's, al was het maar,  omdat je video te lang zou worden en het bekijken ervan de lezer teveel bandbreedte zou gaan kosten. En te lang is al heel snel saai in de bliksemsnelle internetwereld. Om nog maar te zwijgen over de tijd, die een lange film nodig heeft om te laden. Veel mensen zijn dan al lang afgehaakt, voordat de film zelfs maar begonnen is.

Laat met audio en video vooral eigenschappen van je product zien

Gebruik audio en video om die dingen te laten zien, die moeilijk onder woorden te brengen zijn. Bijvoorbeeld om te laten zien, hoe het product er uit ziet. Of hoe een product werkt. Kenmerken van een product kunt je vaak beter laten zien, dan dat je ze kunt beschrijven. Als al gezegd, zijn er vele computerprogramma's die de mogelijkheid geven om beeld en geluid aan je teksten toe te voegen. Die computerprogramma's zijn meestal vrij simpel in het gebruik en de toepassing in je copy moet daarmee weinig problemen geven.

Op sommige computers en telefoons werken audio en video niet, of slecht

Controleer de goede werking van je video wel even op verschillende computers en telefoons, liefst met verschillende operatingsystems, zoals Windows, Linux, Mac OX, Android en dergelijke en met verschillende internetbrowsers, zoals Edge, Chrome, Firefox en Opera. Er wil qua werking nog wel eens een verrassing tussen zitten. En niets is zo verwoestend voor je reputatie van betrouwbaarheid, dan een website die niet goed werkt. Dat kost je gegarandeerd klanten en omzet.

Audio en video kunnen echt iets aan je copy toevoegen

Het gebruik van audio of video is een prima manier om iets aan je verkoopteksten toe te voegen. Het is niet moeilijk en het komt goed over bij je lezers. Het is waarschijnlijker dat die lezers het hele verhaal dat je opgesteld hebt, gaan doorwerken tot aan het einde. En dat vergroot weer de kans dat je lezers ook iets bij je gaan kopen. Beeld en geluid zijn zeker het overwegen waard. De voordelen wegen op tegen de inspanning, die vaak nodig is om het geheel goed aan de praat te krijgen. 


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten