Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Houd het nu eens wat eenvoudiger!

 

Houd het nu eens wat eenvoudiger!




    Veel mensen maken hun teksten veel lastiger dan nodig is. En dat werkt beslist niet in hun voordeel;

    Schrijf gericht en vooral duidelijk. Het kan niet duidelijk genoeg zijn;

    Schrijf zelfverzekerd. En dat mag ook best uit je tekst blijken. Als jij er niet in lijkt te geloven, waarom de lezer dan wel?



Houd het nu eens wat eenvoudiger!

Hoe juist een simpele tekst er goed uit kan springen

Eigenlijk is het schrijven van goede verkoop tekst niet eens erg moeilijk. Zeker als je de truc eenmaal een beetje door hebt. Een onderdeel van goede kennis over het copywriters vak is de wetenschap dat vooral simpele tekst loont. Houd je tekst altijd eenvoudig. Dat maakt het niet alleen minder lastig te schrijven en te controleren, maar voor je lezers is het gewoon ook gemakkelijker leesbaar. En ingewikkelde zinsconstructies leiden alleen maar tot fouten. Moeilijke zinnen worden gewoon slecht gelezen en vaak nauwelijks begrepen.
 

Copywriting is in de basis schrijven om iets te verkopen

Een goede vertegenwoordiger weet, dat een stortvloed van woorden niet de beste manier is, om iets te verkopen. Luisteren naar de wensen en andere zaken die de lezer mogelijk bezig houden is een betere aanpak. Lezers zijn niet geïnteresseerd in wat er allemaal over een product te vertellen is. Ze willen feiten. En je lezers willen weten of het product de vragen beantwoordt, waar ze mee zitten. Dat moet ook terugkomen in je verkoop tekst, die in feite je vertegenwoordiger op het internet is.
 

Zorg in elk geval, dat je copy alle componenten heeft

Er zijn meerdere manieren om je tekst eenvoudig te houden. Het begint allemaal met het kiezen van een simpele opzet en daarna met het vasthouden daar van. Zorg ervoor dat alle inmiddels bekende onderdelen aanwezig zijn. Denk aan de kopregel, de eerste paragraaf, subkopregels, aanbevelingen, opsommingen met bullets, de garantie, de afsluiting en de P.S.

Zorg dat je copy echt zo kort mogelijk is

Je wilt er zeker van zijn, dat terwijl je schrijft je elk woord kunt overdenken. Want het eenvoudig houden van tekst betekent om te beginnen, dat elk woord telt. Stel dat je iets verteld hebt in 10 woorden, zou je het dan ook in 5 kunnen? Zo ja, doe dat dan.
 

Zorg voor tekst met een goede structuur

Natuurlijk moet je tekst er netje en georganiseerd uitzien. Dat gaat het beste door een plan te maken en je daar ook nog aan te houden. Dan laat je niets weg en het wordt automatisch goed georganiseerd.

Is je tekst helder? Exact? Gericht?

Je moet exact zijn en specifiek in je teksten. Zorg dat alles wat je schrijft helder en compact is. Als je het terug leest en je denkt zelf al dat er misschien wat veel woorden gebruikt zijn, dan zal een ander dat zeker ook vinden. Herschrijf je tekst tot deze compact is en opgesteld in korte zinnen.

Schrijf duidelijk en zelfverzekerd

Schrijf, alsof je precies weet waar je het over hebt. Blijf dus direct. En wordt zeker niet vaag. Je hoopt niets in je tekst. Je wenst niets in je tekst. Je denkt, hoopt en wenst niets, want je weet het allemaal zeker. Gebruik uitsluitend aantoonbare feiten, om daarmee jouw kennis te laten zien. Zorg dat echt alles wat je schrijft, voor je lezer bewijsbaar waar is.

Meer dan één pagina tekst is niet aan te raden

Probeer je tekst niet langer dan één pagina te maken. Langere tekst vermindert de kans, dat de lezers echt tot aan het einde doorlezen. Je lezers willen geen brij aan woorden doorworstelen om ergens in je tekst verborgen, een soort van conclusie te vinden. Dan gaan die lezers liever ergens anders hun geluk proberen te vinden. Op een beter geschreven website, bijvoorbeeld.
   

Het gebruiken van bullets werkt altijd goed

Bullets of opsommingstekens zijn al eerder genoemd en ze werken echt. Bullets zijn ideaal om de tekst in overzichtelijke brokjes op te delen. En daardoor werken bullets automatisch structurerend en gaan ze overbodige tekst tegen. Teksten met bullets zijn eigenlijk simpel te lezen losse ideeën, die geen direct verband lijken te houden met de rest van de tekst. Bullets blijken in de praktijk altijd gelezen te worden. Zelfs ook door lezers, die even snel over de tekst heen kijken, om te zien wat het voor tekst is, of waar de tekst over gaat.

Heb je ook vaak ruimte te kort?

Er kan een overweldigend aantal zaken om de aandacht dringen, terwijl we zo weinig echte ruimte ter beschikking hebben. Er zijn zoveel zaken die we behandelen willen. Maar met een hoop oefening zul je het op den duur beslist voor elkaar krijgen om alles in je teksten eenvoudig te houden. En je kunt er dan toch zeker van zijn, dat alles dat van belang is, in je teksten behandeld is.   

Blijf zoveel mogelijk bij de les

Probeer in je teksten zo specifiek mogelijk te zijn, want als je dat doet, kom je ook je overbodige woorden op het spoor. Daarnaast zullen de punten die je maken wilt, op deze manier ook gemakkelijker bij je lezers binnen komen.

Druk, druk, druk. En dus haast.

De wereld is snel tegenwoordig. Iedereen heeft haast. De internet wereld is nog een graadje erger. Daar heeft iedereen ontzettende haast en alles wat langer dan enkele seconden vraagt en dan niet de aandacht gevangen heeft, wordt snel weg geklikt. Dus je tekst moet snel, heel erg snel, te begrijpen zijn. Zeker de kopregel. Snapt je lezers die kopregel niet direct, dan is de lezer al weer weg naar een andere website.

Lezers willen eigenlijk helemaal niet veel letters zien

Wat een lezer aan wil treffen, is heel veel witte ruimte. Ingedeeld in lekker korte paragrafen, die zijn opgebouwd uit gemakkelijk te begrijpen tekst. Als je je lezers dat aanbiedt, dan is er de mogelijkheid dat de lezer je tekst een kans geeft en er een stukje van leest.
 

Eenvoudige teksten zijn effectief

Het is al met al de moeite waard, om te proberen om je teksten kort en bondig te houden. Elke succesvolle copywriter zal je simpele teksten laten zien. En dat is dan in het algemeen ook nog eens tekst die in de praktijk heel effectief gebleken is.

Je lezers gaan echt niet zelf naar informatie zoeken

Je lezers gaan echt zelf niet op zoek in grote blokken tekst naar je voornaamste punt. Dus je zult je lezers die punten echt zelf even aan moeten rijken. En daarom is simpele tekst zo gemakkelijk: Je pikt belangrijke zaken er zo maar uit. Je presenteert feiten en nog eens feiten. Verder niets. 

Vertel je lezers nog even een verhaal

Het heeft altijd zin om aan je lezers een verhaal te vertellen. Maar maak het verhaal niet te lang. En maak het verhaal zeker niet te complex. En al helemaal niet met heel veel woorden er in. Zoek een compromis. Simpele tekst is namelijk weer iets heel anders, dan een soort telegramstijl. Want die zogenaamde telegramstijl is een stijl, die gegarandeerd een onleesbaar verhaal oplevert. 

Word een soort vrienden met je lezers

Uiteindelijk wil je een goede verstandhouding opbouwen met je lezers. Zie je lezers als een soort van toekomstige vrienden. En simpel te lezen tekst helpt je daar gewoon bij. Zo eenvoudig is dat. Jouw tekst moet gewoon lekker spontaan lopen. Het moet bijna zijn, alsof je gewoon aan tafel een gesprek met je lezers voert.

Simpel schrijven is iets heel anders, dan onpersoonlijk schrijven.

Een goede verkoop tekst is:

  • én kort;
  • én simpel;
  • én persoonlijk. 




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten