Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Is overtuigend schrijven echt een kunst?

 

Is overtuigend schrijven echt een kunst?





    Het overtuigen van je lezers is van groot belang en vraagt ervaring en routine van de schrijver;

    Als je bekend bent, ben je automatisch geloofwaardig, maar het omgekeerde geldt ook;

    Zorg dat je de waarde van je product in de ogen van de lezer en de klant steeds hoger maakt.



Is overtuigend schrijven echt een kunst?

Hoe overtuig je je lezer bij copywriting

Het uiteindelijke doel van elk copywriting project is, om de lezer zover te krijgen dat die gaat kopen en dus uiteindelijk klant wordt. Sterker nog, die lezer moet dat zelfs graag willen. Om dat flink hoog gegrepen doel te bereiken, is er verbazend goede verkooptekst noodzakelijk. Immers, we willen dat de lezer het gevoel krijgt dat hij MOET kopen. Dat vraagt een aantal belangrijke punten in de tekst, waar we het voor een deel in een andere artikel op dit blog al over gehad hebben, maar waar we gezien het uitzonderlijke belang toch nog even speciaal bij stilstaan.

Kom je wel voldoende geloofwaardig over?

Het allerbelangrijkste wat met onze verkoopteksten opgebouwd moet worden is geloofwaardigheid. Het is al meermalen in artikelen op dit weblog aan de orde geweest. Lezers gaan echt niet iets kopen van verkopers die ze niet vertrouwen. Denk nog eens na over dit concept. Één van de voornaamste redenen dat lezers kopen bij bekende bedrijven, is dat die lezers geleerd hebben, dat deze bedrijven te vertrouwen zijn.

Bekende bedrijven worden vanzelf geloofwaardig

De klanten van bekende bedrijven weten, dat het bedrijf goed weet wat ze aan het doen zijn. De klanten vertrouwen het bedrijf, als dat bedrijf zelf zegt, dat hun product goed is. En dat is ook, omdat die bedrijven een naam te verliezen hebben die ze over langere tijd en met veel moeite op hebben weten te  bouwen. De lezers vertrouwen daarom de beloften die het bedrijf doet over hun producten. Zonder al dat vertrouwen zou geen bedrijf er in slagen om constant producten te verkopen.
 

Laat je zien dat je weet waarover je het hebt?

Een belangrijk punt bij het opbouwen van geloofwaardigheid is het opnemen van informatie in je verkooptekst, die duidelijk bewijst dat je heel goed weet waar je het over hebt.
Ook aanbevelingen zijn een belangrijke bron van geloofwaardigheid. Zolang de aanbevelingen zelf volledig geloofwaardig zijn in elk geval. Als je klanten hebt, die erg tevreden zijn, vraag ze dan om een aanbeveling te schrijven, die je in je verkoopteksten kunt gebruiken.

Zitten er voldoende aantoonbare feiten in je tekst?

Iets wat je altijd moet doen, is tekst schrijven op basis van keiharde feiten. Ga geen schattingen maken, of afgeronde en gemiddelde getallen gebruiken. Hoe exacter de gebruikte gegevens zijn, hoe beter je tekst overkomt bij de lezer. En hoe meer vertrouwen de tekst bij de lezer zal wekken. Letterlijk alles wat je beweert moet 100% betrouwbaar zijn. Gok nooit naar zaken, die je niet zeker weet. Als iemand namelijk de juiste gegevens wel weet, ben je definitief je geloofwaardigheid kwijt.

Geef alle informatie die je geloofwaardigheid vergroot

Je moet uitleggen waarom juist jij geloofwaardig bent, als het op het product aankomt. Als je de maker bent, leg dan uit hoe je op het idee kwam en hoe het uiteindelijk het product van vandaag geworden is. Heb je een bepaalde opleiding of training speciaal voor dit product gehad? Leg dat dan uit.

Weten je klanten je altijd te vinden?

Je moet vertrouwen in jezelf hebben om geloofwaardig te zijn. Aarzel niet om contactinformatie te geven. Zowel lezers als klanten moeten je weten te vinden als dat nodig is. In alle correspondentie met lezers, klanten en potentiële klanten moet je altijd professioneel zijn en deze groepen zo serieus mogelijk benaderen. Dat zal je geloofwaardigheid ook verder helpen.

Zitten er voldoende controleerbare feiten in je tekst?

Een andere manier op lezers te overtuigen dat ze kopers moeten worden, is ze zoveel mogelijk feiten over het product te vertellen. En dan liefst controleerbare feiten. Benadruk de mogelijkheden en de voordelen van het product. Probeer overal zo exact en specifiek mogelijk te zijn.

Benadruk je de unieke kanten van je product wel voldoende?

Vooral de echt unieke eigenschappen van je product kun je niet genoeg benadrukken. Als het product overeenkomt met iets dat al op de markt is, dan moet je aangeven waarom dit product toch een veel betere keuze is.

Bullets zijn ook hier handig en duidelijk

Gebruik bullets in je tekst om alle eigenschappen flink in het oog te laten springen. De tekst achter die bullets wordt dan gemakkelijker door je lezers onthouden. Bullets maken het lezen van de tekst eenvoudiger en moedigen je aan om specifiek te zijn.

Gebruik veel woorden die iets losmaken bij de lezer

Een heel ander belangrijk punt is het gebruiken van woorden met overtuigingskracht. Sommige woorden staan er om bekend, dat ze iets los maken bij je lezers. Die woorden laten de lezer als het ware stoppen en aandacht schenken aan je punten. Ook kunnen die woorden de behoefte om te kopen bij je lezer versterken.

Een aantal voorbeelden van dergelijke woorden die je in je tekst kunt gebruiken:

  • Tijdelijke aanbieding;
  • Speciale aanbieding;
  • Gratis cadeau;
  • Neem nu actie.

Gebruik ook onze lijst met krachtige woorden

Mocht je meer dergelijke woorden in je verkoopteksten willen gebruiken, dan beschikt team Jetje over een uitgebreide lijst die op aanvraag te krijgen is. 

Heeft je tekst wel voldoende urgentie?

Al deze voorbeelden zorgen voor een gevoel van urgentie en geven de lezer het gevoel dat er sprake is van iets heel speciaals, dat maar korte tijd verkrijgbaar zal zijn. En dat zijn zaken waar je lezers op zullen reageren. In plaats van maar te blijven twijfelen over de aankoop, gaan je lezers nu snel daadwerkelijk tot actie over, omdat ze anders misschien wel te laat zijn. En niemand wil achter het net vissen.

Verhoog de waarde in de perceptie van de klant

Naast het gebruik van dit soort woorden, moet je ook aandacht geven aan het opbouwen van de gevoelsmatige waarde van het product. Zorg voor voorbeelden die aangeven, dat dit product zijn aankoopprijs meer dan waard is. Zorg vooral dat die waarde zo hoog mogelijk overkomt bij de potentiële klant. De waarde in de perceptie van de klant is de belangrijkste waarde, zo wordt wel gezegd.

Durf je product met anderen te vergelijken

Vergelijk jouw product met vergelijkbare producten op de markt en leg dan natuurlijk heel goed en overtuigend uit, waarom jouw product een zoveel betere keuze is voor de lezer. En het helpt daarbij enorm als je jouw product ook nog eens verkoopt tegen een lagere prijs.

Vertel de klant gewoon de redenen om je product te kopen

Om het je lezer goed duidelijk te maken,  dat hij echt niet meer zonder jouw product kan, is het handig hem of haar de redenen gewoon aan te rijken. Vertel de lezer op een overtuigende manier dat het bestaan een stuk prettiger zal worden, en dat de problemen van die lezer als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen.

Spreek vooral de taal van je klant

Zorg ervoor, dat je communiceert met je lezer in termen, die de lezer goed begrijpt en die volkomen eenduidig zijn.

Het overtuigen van je lezers, dat ze tot aankoop over moeten gaan, is het uiteindelijke doel van copywriting. Doe alles wat binnen je bereik ligt om je woorden effectief genoeg te maken, om de lezer ervan te overtuigen om te kopen. Want dat is uiteindelijk de kern van copywriting. 



 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten