Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Hoe sluit je uiteindelijk de verkoop?

 

Hoe sluit je uiteindelijk de verkoop?





    Zorg dat je inmiddels een goed imago voor je product hebt opgebouwd ;

    Zorg dat je tekst netjes en volgens de regels is afgesloten;

    Zorg dat je prijs altijd een meevaller is voor je klant



Hoe sluit je uiteindelijk de verkoop?

Komt alles in de afsluitende tekst goed bij elkaar?

Aan het einde van je verkooptekst knoop je alle losse einden aan elkaar van alle punten die je je lezer tot dat moment hebt voorgehouden. Je somt alle belangrijke punten en vooral de voordelen nog eens op en hier ga je de klant ook als het ware "vragen" om iets van je te kopen.
 

Waarom is het afsluiten van je tekst zo belangrijk?

Het afsluiten van je tekst is heel belangrijk want hier heb je de kans om de lezer eindelijk eens te vragen om op die "[hier kopen]" knop te drukken en met je product aan de gang te gaan.

Is het imago van je product compleet?

Tot aan dit moment is je verkooptekst aan het bouwen geweest aan het imago van je product. Je tekst heeft de mogelijkheden benadrukt en gewezen op alle voordelen die je product voor de lezer heeft. Je teksten hebben de lezer dusdanig bewerkt, dat hij nu ook wel snapt dat verder leven zonder jouw product een vrij zinloze en inhoudsloze bezigheid is.  
 

Is dit het beste moment om dan maar te kopen?

Hier ga je in principe tegen je lezer zeggen, dat ze nu alles wel weten over je product en waarom ze je product nodig hebben. Je vertelt ze, dat het nu het beste moment is om het product dan maar te gaan kopen.
 

Je "[Koop nu]" knop staat hier nu toch ook?

Je neemt hier dus ook een "[Koop nu]" knop op waar de lezer op kan klikken om hem naar de bestelpagina te brengen. Die "[Koop nu]" knop moet zeer duidelijk en prominent aanwezig zijn. Hij mag niet te missen zijn door de lezer.

Gaat jouw verkoop nu verder vanzelf?

Als je tekst sterk genoeg en goed geschreven is dan moet het nu geen probleem zijn om de koop te sluiten. Het moet heel gemakkelijk gaan. De aankoop voelt voor de lezer zelfs als iets natuurlijks en heel vanzelfsprekends aan. Het is het goede moment voor de lezer om deze belangrijke beslissing te nemen en gemakkelijker te gaan leven. Het is gewoon het enig juiste moment om je lezer te vragen om op de "[Koop nu]" knop te drukken en te bestellen.

Wat zou je lezer willen betalen?

Het is nogal populair in de copywriting om nu te vragen wat een dergelijk product waard is voor de lezer. Wat hij ervoor zou willen betalen. Geef eventueel aan wat anderen graag zouden betalen voor het oplossen van hun problemen. Vraag daarom of ze bereid zouden zijn een fors bedrag (door jou precies gespecificeerd) neer te leggen voor de oplossingen die je product biedt. Vertel ze wat ze ermee verdienen, kosten die ze besparen, gemak dat ze krijgen, kennis die ze op doen en noem maar op. En dat dat allemaal best een flink bedrag zou mogen kosten.

En is je prijs dan een echte meevaller?

Vertel ze dan wat ze allemaal voor je verkoopprijs kunnen krijgen. En dat bedrag is natuurlijk heel laag vergeleken bij wat mensen best voor je product zouden willen betalen. Zeker met alle voordelen die je voor jou product hebt opgesomd.

Is er goed gevoel van urgentie opgebouwd?

Ook moet er een gevoel van urgentie zijn ontstaan bij de lezer. Vertel je lezers heel duidelijk dat jouw aanbieding echt niet wachten kan. Ze moeten nu in actie komen. Want anders kan het wel eens te laat zijn.

En je hebt toch ook nog wel een aantal bonussen in de aanbieding?

Geef ook aan welke aanbiedingen en bonussen je nog weggeeft. Wat ze allemaal mis gaan lopen als ze nu niet direct kopen.

Is de lezer nu echt klaar om klant te worden?

De afsluiting in je tekst moet de lezer nu toch echt binnen gaan halen. Je tekst moet nu de lezer bij zijn jasje pakken en over de drempel trekken. Hij is nu goed geïnformeerd en volledig klaar om te gaan kopen. Heb het nog even over de garantie. Dan voelt de lezer zich veilig en vertrouwd.

Weet de klant alles over de cadeau's die hij gaat krijgen?

Zijn er nog cadeau's (bonussen) die je bij het product stopt als de lezer koopt? Ga er nu op in. Het kan net voldoende zijn om de lezer het laatste duwtje over de drempel te geven.

Is ook dit stuk duidelijk geschreven?

Zoals de rest van tekst moet ook deze afsluiting goed geschreven zijn. Het is een stuk dat meestal wat gemakkelijker is om te schrijeven, maar overhaast het beslist niet. Kwaliteit en vertrouwen wekken gaan boven alles. Dus vergewis je ervan dat alles goed geschreven is.
Neem er de tijd voor om te controleren of alles een beetje soepel doorloopt vanuit de rest van je tekst. Deze afsluiting moet logisch in het totale concept passen. Kijk uit dat je niet zomaar een beetje tekst bij elkaar voegt. Ook deze afsluiting heeft recht op jouw aandacht, om te zorgen dat ook dit deel van je copy dit perfect is.

Zijn alle woorden goed gebruikt én nodig?

Uiteindelijk is dit één van de laatste dingen die je tegen de lezer gaat zeggen. Het is de laatste kans om hem alsnog ervan te overtuigen om te kopen. Dus gebruik elk woord weloverwogen. Zie deze afsluiting als het inpakken van het product. Het is één van de laatste dingen die je voor je klant kunt doen.

Let je nog even op de laatste dingen die je kunt doen?

U kunt nog een paar dingen voor de lezer doen. Doe het op een heldere en duidelijke manier in lijn met de rest van de tekst.

1. Vraag of de klant van je wil kopen
Vraag het direct en vertel ze wat ze moeten doen om deze vanzelfsprekende actie te nemen.

2. Vertel de lezer over je cadeau's.
Leg uit wat het is, wat het voordeel ervan is en hoe lang ze beschikbaar zijn

3. Vertel dat het nu het goede moment is.

Zet een tijd voor speciale aanbiedingen maak het duidelijk

4. Bedank de lezer alvast voor de aankoop.
Je gaat er dus in je tekst gewoon van uit dat ze kopen en eigenlijk geen andere keuze meer hebben.
 

Heb je alles gedaan wat nodig was?

Als je al deze punten in je afsluiting hebt opgenomen dan hebt je waarschijnlijk toch een geweldige afsluiting geschreven die veel klanten naar binnen trekt. U zult merken dat een krachtige afsluiting kan helpen om de transactie af te sluiten. 


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten