Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Is jouw eerste paragraaf ook zo'n winnaar?

 

Is jouw eerste paragraaf ook zo'n winnaar?





    De eerste paragraaf is het belangrijkste deel van je tekst op de kopregel na, dus besteed er veel aandacht aan;

    De eerste paragraaf moet goed te lezen zijn en mag daarom best een beetje verhalend zijn;

    Om een dialoog met de lezer te krijgen, is het van belang om veel vragen aan die lezer te stellen.



Is jouw eerste paragraaf een winnaar?

Je weet hoe belangrijk die eerste paragraaf is?

Het schrijven van verkoop tekst is in feite een kwestie van alle verschillende delen optimaal bij elkaar brengen, tot er een werkend geheel ontstaat. Een tekst, die de lezer er uiteindelijk toe moet brengen, om onze aanbieding aan te nemen. In de eerste paragraaf wordt daarbij de basis gelegd, voor de rest van de tekst die nog gaat komen. In deze eerste paragraaf ziet de lezer de aanbieding al aan komen. En wordt hem of haar duidelijk gemaakt, waarom die lezer toch door moet lezen. En waarom de lezer uiteindelijk op het aanbod in moet en zal gaan.

Stel je wel de voordelen van je product centraal?

In de startparagraaf van je tekst wordt het aanbod al voorgesteld. Hier ligt de nadruk op de voordelen die het product heeft en waarom de lezer het product nodig heeft. Alles wat in deze paragraaf gezegd wordt, komt later in versterkte vorm weer terug in andere delen van de verkoop tekst. Bij kunstwerken is dat misschien wat lastiger, maar ook daar zijn hele reeksen aan voordelen te bedenken, die aan dat kunstwerk hangen.
 

Volgt jouw eerste paragraaf lekker de lijn van de rest van de tekst?

Ook in deze belangrijke eerste paragraaf begin je met het opbouwen van een verstandhouding tussen jou en je lezer. In deze paragraaf gelden dan ook alle algemene regels, die we al langs hebben zien komen. Juist omdat hier ook de toon wordt gezet voor de rest van de tekst.

Ben je wel lekker verhalend bezig?

Ook hier moet de tekst opgezet zijn als een soort conversatie, doelgericht en simpel. Heel vaak wordt er in deze paragraaf een verhaaltje gebruikt. Lezers reageren in het algemeen positief op verhalen. Verhalen betrekken mensen bij wat je doet en allemaal beleefd hebt. Verhalen zorgen ervoor dat je bezoekers zich thuis gaan voelen op je website.

En natuurlijk slaat je verhaal wel ergens op, nietwaar?

Je verhaal moet wel relevant zijn. Het moet in de context passen en aansluiten op de rest van je tekst. Het moet ook een duidelijk en helder verhaal zijn. Een kort verhaal met een kop en een staart. Het gaat ergens over. Misschien lastig om te schrijven, maar met wat brainstormen en out-of-the-box nadenken, moet je een heel eind kunnen komen.

Zorg je ook wel voor herkenbaarheid in je verhaal?

Het verhaal moet herkenbaar zijn voor de lezers. Ze moeten als het waren instemmend knikken, terwijl ze het lezen. Want als ze het eenmaal met je eens zijn, is het eenvoudiger om uiteindelijk tot zaken te komen.

Laat je de kop van de alinea een vraag zijn?

De eerste paragraaf mag ook het antwoord op een vraag zijn. Als je in je kopregel een vraag hebt gesteld, dan dient deze paragraaf het antwoord op die vraag te geven. En je kunt de situatie uitleggen, je kunt nog meer vragen stellen en het is een prima plek om uit te leggen, waarom het aangeboden product de bezoeker zo enorm gaat helpen.

Let je wel een beetje op je lezer?

Het is belangrijk bij het schrijven van de eerste paragraaf dat je niet weg gaat lopen van de hoofdlijn van de tekst. Je moet altijd doelgericht blijven. En constant op de stoel van je lezer gaan zitten. En als je daar dan zit, moet je je afvragen hoe deze lezer tegen het geheel aan zou kijken. Die lezer is tenslotte wel degene, die door moet blijven gaan met lezen.

Verhoogt jouw tekst de aandacht van je lezer?

In de startparagraaf blijf je er voor zorgen dat de lezer geïntrigeerd blijft door je teksten, zodat je steeds meer van zijn of haar aandacht krijgt. Nu is het een kwestie van vasthouden als een pitbull en vooral niet loslaten. Als je een fantastische kopregel hebt, maar de eerste paragraaf is niet goed, dan ben je de lezer eveneens weer kwijt. Letterlijk in het algemeen. Inderdaad, het schrijven van copy is een lastig karweitje. Daarom zijn echt goede copywriters ook best wel duur om in te huren.  

Houd die lezer vast. Muurvast. Laat hem of haar niet meer los!

Houd de interesse van de lezer vast. Alles wat je hier schrijft moet daarop gericht zijn. Een geïnteresseerde lezer is geneigd om te blijven lezen. En iemand die blijft lezen, zal ook een belangrijke drempel over zijn om te kopen. Maar iemand die weg klikt, die zie je nooit meer terug.

Werk je al op de emotie van de lezer?

Deze eerste paragraaf gaat een gesprek aan met de lezer. De lezer moet dat gesprek aan willen gaan. Dat kan het beste, als hij of zij door de tekst emotioneel geraakt wordt. En als dat eenmaal gelukt is, ben je op de goede weg. Emotie speelt een zeer grote rol bij de beslissingen die mensen nemen. Weet je de goede emotie los te maken, dan ben je al heel ver gevorderd in het uiteindelijke verkoopproces.

Je spreekt je lezer wel echt aan in je tekst?

De meeste mensen doen instinctmatig een aankoop, vaak zonder later precies te kunnen vertellen waarom ze juist die aankoop hebben gedaan. Weet je dat instinct te raken, dan kun je vrijwel alles verkopen met de juiste woorden in de juiste context. Kortom, spreek tot je lezer.

En zorg je er voor dat je lezer niet na hoeft te denken?

Neem er de tijd voor, om je ervan te verzekeren dat de tekst gemakkelijk te lezen is. Het verhaal moet zo soepel lopen, dat de lezer er niet extra bij na hoeft te denken. De lezer moet automatisch in het verhaal worden betrokken.

Houd je het ondanks alles wel een beetje kort?

Bedenk dat er nog heel veel andere dingen zijn die je in je verkoop tekst moet behandelen. Dus houd de teksten kort. Probeer een al te lange startparagraaf te vermijden, ondanks alle voorwaarden die we er al aan gesteld hebben. Want je vertelt daar in die paragraaf aan je lezers eigenlijk, dat de rest van de copy ongeveer even lang zal zijn. En het is maar de vraag, of de lezer zoveel tijd wil investeren om alles wat je hem voor wilt houden echt te gaan lezen.

Hep je kromme zinnen? Die hier minder belangrijk zijn

Grammatica is hier minder belangrijk. Je mag er hier zelfs best wat van afwijken, omdat ons doel hier het raken van emotie is, in plaats van pure correctheid. Gebruik hier de regels voor gesproken taal. Want je bent immers bezig met een gesprek met je lezer? Weet je nog? 

Een meer losse en ontspannen stijl maakt de tekst eenvoudiger te lezen en te begrijpen. En dat staat nog los van het feit, dat het de tekst een stuk persoonlijker maakt.

Zorg je ervoor dat je de lezer echt aan het lezen zet?

Je startparagraaf zet de toon voor de complete tekst. Je kopregel pakt de lezer vast, maar deze paragraaf zet hem daadwerkelijk aan het lezen. En deze belangrijke startparagraaf zorgt er voor, dat de lezer er van overtuigd raakt, dat hij of zij jouw product echt nodig heeft.

 


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten