Zoeken in deze blog

maandag 21 februari 2022

Een garantie die gegarandeerd werkt

 

Een garantie die gegarandeerd werkt




    Garanties beschermen niet alleen je klant, maar ook jouw reputatie en imago;

    Ken voldoende waarde toe aan je garantie;

    Een lange looptijd van een garantie is niet altijd nadelig.



Een garantie die gegarandeerd werkt

Waarom hecht je klant waarde aan een garantie?

De bekende acteur Clint Eastwood deed ooit eens de uitspraak tegen iemand die vroeg of hij kon garanderen dat een film een succes zou worden: "Als je garantie wilt, koop dan een broodrooster." 

Maar online kopers kopen geen broodrooster. Die willen wel degelijk een goede garantie bij jouw product. Het is tenslotte een product dat ze niet kennen, niet kunnen zien, niet in handen kunnen nemen en dan ook nog van een bedrijf dat ze niet kennen met een eveneens onbekende eigenaar. Eigenlijk is het niet zo gek, dat mensen van een online aankoop af zien.

Hoe hoog ligt de waarde van een garantie bij copywriting?

Copywriters kennen de waarde van een garantie. Garanties maken gewoon een flink deel van hun teksten uit. Garanties zijn bedoeld, om het risico voor de koper weg te nemen, zodat die koper zich een stuk veiliger en prettiger voelt na zijn aankoop.

Eigenlijk is het toch best gek dat mensen van een onbekende gaan kopen?

Als mensen iets online kopen, nemen ze uiteraard een flink risico. Er bestaat altijd een kans, dat ze het product nooit gaan krijgen. Er zijn volop verkopers op het internet, die het allemaal zo nauw niet nemen. En komt de aankoop wél binnen, dan lopen de kopers altijd nog het risico dat het product in de verste verte niet aan hun verwachtingen voldoet, of dat het product niet al te nauwkeurig beschreven was.

En een product kan toch gewoon tegenvallen?

En al is dat niet het geval, dan is het heel goed mogelijk dat de koper gewoon niet gelukkig is met het product, omdat het tegenvalt. En omdat het niet voldoet aan de misschien wat opgeblazen specificaties en de wel erg rooskleurige beloften van de verkoper. Deze risico's zorgen voor aarzeling bij de koper. En dat geldt zeker als het om een nieuw en nog onbekend product gaat.

Wat is een garantie eigenlijk?

Een garantie is in de basis een belofte, dat wanneer de koper niet volledig tevreden is met zijn aankoop, die koper de mogelijkheid heeft om de aankoop te retourneren en dan zijn geld terug te krijgen.

Hoe lang is een garantie geldig?

Een garantie heeft in het algemeen een beperkte looptijd, waarbinnen de koper het product uit kan testen. Vaak wordt een periode van 60 of 90 dagen aangehouden. Maar langer komen we ook tegen. Maar dan moet de verkoper wel heel erg in zijn product geloven. Overigens sturen de meeste mensen een tegenvallende aankoop vrijwel direct terug en de kans dat dit na een paar weken nog gaat gebeuren, wordt wel heel erg klein.

Gebruik maken van een garantie is niet altijd even eenvoudig

Veel mensen kennen het principe wel, dat ze een product terug kunnen sturen, maar vaak is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Iedereen kent wel verhalen van iemand die iets terugsturen wilde, maar dat uiteindelijk niet voor elkaar kreeg. Een slechte ervaring op dat punt geeft veel ergernis en kan vervelend terugslaan op de verkoper. Zeker als we zien hoe snel dit soort "nieuwtjes" op internet verspreid worden.

Weet de klant goed wat de details van je garantie zijn?

Als je een garantie geeft is het van belang, om alle details duidelijk uit te leggen, zodat de klant goed weet waar hij aan toe is en wat de restricties zijn. Het totale proces van retourneren dient simpel te zijn en niet teveel toestanden te geven. Al dat soort zaken moeten in de verkoop tekst terug te vinden zijn. Het moet de lezers duidelijk zijn, dat het niet al te moeilijk wordt om een product te retourneren. Je vertelt je lezers exact welke stappen ze hiervoor moeten nemen.

Garanties kosten de verkoper toch geld?

Natuurlijk zit je er niet op te wachten om aankopen terug te krijgen. Het kost gewoon geld. Maar sommige mensen zijn nu eenmaal niet tevreden te stellen. Voor dat soort mensen is de garantie bedoeld en voor die mensen die gewoon weigeren te kopen als er geen garantiemogelijkheid is.  

Een garantie lost de zorgen van de klant op

Sommige mensen zijn bang, dat wanneer ze online een miskoop doen, dat ze er mee blijven zitten. Een goede garantie helpt om die zorgen weg te nemen en het maakt hun beslissing om iets van je te kopen, een stuk gemakkelijker. In de meeste gevallen zijn de klanten gewoon tevreden met hun product en zullen ze nooit een beroep op de garantie doen. Maar het feit dat deze garantie er is, kan voldoende zijn om hen te laten kopen.

Waarom lange garanties vaak beter zijn dan korte

De garantie moet dus goed uitgelegd worden in je verkoop tekst. En je moet de koper ruim voldoende tijd gunnen om je product uit te proberen. Maak de looptijd van de garantie dus zeker niet te kort. Het zorgt ervoor dat je klant, die nog aan het proberen is, dat afbreekt en zijn geld terugvraagt. Met langer testen was hij mogelijk wel tevreden geweest. De praktijk wijst uit, dat een lange garantieperiode vreemd genoeg het aantal keren dat er gebruik van wordt gemaakt, drastisch vermindert.

Waarom druk uitoefenen nooit aan te raden is

Als mensen zich onder druk gezet voelen om te beslissen of een product het geld waard is of niet, dan zullen die mensen het terugsturen. Gewoon uit ergernis, dat ze niet echt de tijd kregen om het product goed te onderzoeken.

Waarom heeft een lange garantieperiode voordelen?

Daarnaast is het zo, dat hoe langer de garantieperiode, hoe waarschijnlijker het is, dat de koper het product en de mislukte aankoop vergeet. Bij een lange periode legt de teleurgestelde koper het product opzij, om het t.z.t. wel even terug te sturen. De eerste ergernis van een miskoop is dan echter al weg en de dringende noodzaak wordt vervangen door andere beslommeringen. Uiteindelijk komt er niets van terecht. En als men inmiddels wel aan het product gewend geraakt is, is de neiging tot terugsturen ook daardoor afgenomen.  

Vertrouwen is veel waard, nietwaar?

Garanties moeten sterk zijn. Je moet ze duidelijk durven geven. Hoe meer vertrouwen je geeft, hoe meer vertrouwen de koper zal hebben. Hoe meer vertrouwen je zelf in je product blijkt te hebben, hoe beter dat bij je klanten over zal komen. En dat je klanten je vertrouwen, is tenslotte de basis van internetmarketing, nietwaar?

Een sterke garantie straalt jouw vertrouwen in jezelf uit

Een sterke garantie geeft aan, dat je er van uitgaat dat je die garantie nooit nodig zult hebben, omdat kopers een goed gevoel van jouw producten krijgen. Je geeft aan, dat het je sterk zou verbazen als kopers een klacht zouden hebben. En dat je het prima vindt, om de kopers in dat uitzonderlijke geval hun geld volledig terug te geven.

Valt je garantie wel voldoende op?

Je garantie moet op een opvallende plaats in de tekst komen, waar het die lezers opvalt. En waar het werkt als een manier om je lezers aan het kopen te krijgen. Schrijf de garantie echt in de vorm van een directe communicatie met je lezers, om hun vertrouwen te krijgen. Laat zien dat je het serieus meent en daadwerkelijk achter je belofte staat. Je lezers zullen er beslist eerder door gaan kopen.


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten